Yhtä asiaa painotetaan yritysten autovalinnoissa nyt enemmän kuin aiemmin: "Pelkät kustannuslaskelmat eivät enää riitä"

skoda octavia mittaristo
Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.Shutterstock
Julkaistu 03.11.2019 16:03

Ville Järveläinen

Suomen yritysautokanta on muuta autokantaa vihreämpi. Ympäristöasioita myös pohditaan suomalaisyrityksissä sitä enemmän mitä suuremmasta yrityksestä on kyse.

Jos suomalaisyritysten autokäytännöistä pitää nostaa esiin yksi nouseva trendi, on se tällä hetkellä kestävä kehitys. Ympäristökysymykset ovat yhä useamman yrityspäättäjän mielessä autovalintoja tehtäessä.

Tutkimusyhtiö Innolink toteutti hiljattain kyselytutkimuksen suomalaisille yrityspäättäjille. Vastauksista kävi ilmi, että lähes kolmasosa pohtii ympäristöarvoja yrityksen ajoneuvoratkaisuja tehdessä.

Innolinkin kyselyyn vastasi 185 suomalaisyritysten vastuuhenkilöä.

Suomessa yritysautot ovat muuta autokantaa vihreämpiä

Leasingyhtiö ALD Automotiven liiketoiminnan kehityksestä vastaava Päivi Lindqvist kokee, että yritysautoilu on muuttumassa selvästi vastuullisempaan suuntaan.

Osansa on toki silläkin, että yrityksille hankittavat autot ovat pääsääntöisesti uusia, joten päästörajojen kiristyessä myös yritysautojen päästöt pienenevät muuta autokantaa nopeammin.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistyessä myös leasingyhtiöiltä vaaditaan pelisilmää.

– Selkeys ei ole tämänhetkisessä tilanteessa eri käyttövoimien ja yrityskäytäntöjen kanssa aivan helppoa. Olemme kuitenkin tarttuneet haasteeseen tosissamme ja sitoudumme tuomaan asiakkaillemme tähän liittyen lisää työkaluja lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi jäsennellyt tietopaketit ovat hyvä tapa auttaa yrityksiä, Lindqvist toteaa.

0:32img

VIDEO: Uuden Skoda Superbin saa myös ladattavana hybridinä.

Mitä isompi yritys, sitä enemmän mietitään ympäristöä

Kyselytutkimus ei edusta koko suomalaista yrityskantaa, mutta ALD:n mukaan otanta on kooltaan ja koostumukseltaan riittävä antamaan suuntaa koko yrityskantaan nähden.

Kyselytutkimuksen vastaajista yli kolmasosa työskentelee yrityksen johdossa, joten ympäristötekijät puhuttavat nimenomaan päättävissä huoneissa. Neljäsosa työskentelee osto- tai hankintaosastolla, viidesosa henkilöstöhallinnossa ja reilu kymmenesosa taloudessa.

– Mitä suurempi yritys, sitä enemmän ympäristöarvot tuntuvat mietityttävän yritysautojen suhteen, Lindqvist tiivistää.

Liki joka toinen yritys ajattelee työsuhdeautoilua henkilöstön kautta

Kyselytutkimuksen vastaukset kertovat yritysten ajattelusta myös yritysautojen funktion suhteen. Peräti 45 prosenttia vastaajista näkee työsuhdeauton nimenomaan henkilöstöetuna, eikä niinkään vain liikkumisen välineenä työssä.

– Se on merkittävää, sillä vaihtoehtona on puhdas talous edellä -ajattelu. Silloin yritys käsittää auton pelkästään työntekijän työvälineenä, Lindqvist sanoo.

– Meillä tämä näkyy jo käytännön asiakastyössä. Yrityksen haluavat entistä enemmän vertailudataa muista yrityksistä myös henkilöstönäkökulmasta. Kysytään, millainen autopolitiikka on aidosti etu ja mitkä markkinamuutokset siinä on huomioitava autoilijan kannalta. Enää eivät riitä pelkät kustannuslaskelmat, vaikka niitä ei toki koskaan voikaan sivuttaa.

Millä autoilla suomalaisyrityksissä ajetaan?

Tänä vuonna Suomessa ensirekisteröitiin elokuun loppuun mennessä 79 492 henkilöautoa, joista yritysten nimiin meni 14 615 autoa.

Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.

Suurin ero yritysten haaveiden ja tekojen välillä on Audin ja Toyotan kohdalla. Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas. Toyotan taas nimeää kiinnostavaksi 30 prosenttia vastaajista, mutta sellaisen on päätynyt rekisteröimään melkein joka toinen.

Samanlainen tilanne on Volvolla. Ruotsalaismerkin valitsee käyttöönsä useampi kuin sen nimeää kiinnostavaksi. Tesla puolestaan kiinnostaa 13 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta sellaisen on hankkinut hyvin harva.

Lähde: ALD Automotive

Lue myös: Suomalainen työsuhdeautoilija luottaa totutusti Skodaan, mutta Ruotsista kuuluu kummia

Tuoreimmat aiheesta

Autot