Yhtä asiaa painotetaan yritysten autovalinnoissa nyt enemmän kuin aiemmin: "Pelkät kustannuslaskelmat eivät enää riitä"
Suomen yritysautokanta on muuta autokantaa vihreämpi. Ympäristöasioita myös pohditaan suomalaisyrityksissä sitä enemmän mitä suuremmasta yrityksestä on kyse.
Jos suomalaisyritysten autokäytännöistä pitää nostaa esiin yksi nouseva trendi, on se tällä hetkellä kestävä kehitys. Ympäristökysymykset ovat yhä useamman yrityspäättäjän mielessä autovalintoja tehtäessä.
Tutkimusyhtiö Innolink toteutti hiljattain kyselytutkimuksen suomalaisille yrityspäättäjille. Vastauksista kävi ilmi, että lähes kolmasosa pohtii ympäristöarvoja yrityksen ajoneuvoratkaisuja tehdessä.
Innolinkin kyselyyn vastasi 185 suomalaisyritysten vastuuhenkilöä.
Suomessa yritysautot ovat muuta autokantaa vihreämpiä
Leasingyhtiö ALD Automotiven liiketoiminnan kehityksestä vastaava Päivi Lindqvist kokee, että yritysautoilu on muuttumassa selvästi vastuullisempaan suuntaan.
Osansa on toki silläkin, että yrityksille hankittavat autot ovat pääsääntöisesti uusia, joten päästörajojen kiristyessä myös yritysautojen päästöt pienenevät muuta autokantaa nopeammin.
Vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistyessä myös leasingyhtiöiltä vaaditaan pelisilmää.
– Selkeys ei ole tämänhetkisessä tilanteessa eri käyttövoimien ja yrityskäytäntöjen kanssa aivan helppoa. Olemme kuitenkin tarttuneet haasteeseen tosissamme ja sitoudumme tuomaan asiakkaillemme tähän liittyen lisää työkaluja lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi jäsennellyt tietopaketit ovat hyvä tapa auttaa yrityksiä, Lindqvist toteaa.
Mitä isompi yritys, sitä enemmän mietitään ympäristöä
Kyselytutkimus ei edusta koko suomalaista yrityskantaa, mutta ALD:n mukaan otanta on kooltaan ja koostumukseltaan riittävä antamaan suuntaa koko yrityskantaan nähden.
Kyselytutkimuksen vastaajista yli kolmasosa työskentelee yrityksen johdossa, joten ympäristötekijät puhuttavat nimenomaan päättävissä huoneissa. Neljäsosa työskentelee osto- tai hankintaosastolla, viidesosa henkilöstöhallinnossa ja reilu kymmenesosa taloudessa.
– Mitä suurempi yritys, sitä enemmän ympäristöarvot tuntuvat mietityttävän yritysautojen suhteen, Lindqvist tiivistää.
Liki joka toinen yritys ajattelee työsuhdeautoilua henkilöstön kautta
Kyselytutkimuksen vastaukset kertovat yritysten ajattelusta myös yritysautojen funktion suhteen. Peräti 45 prosenttia vastaajista näkee työsuhdeauton nimenomaan henkilöstöetuna, eikä niinkään vain liikkumisen välineenä työssä.
– Se on merkittävää, sillä vaihtoehtona on puhdas talous edellä -ajattelu. Silloin yritys käsittää auton pelkästään työntekijän työvälineenä, Lindqvist sanoo.
– Meillä tämä näkyy jo käytännön asiakastyössä. Yrityksen haluavat entistä enemmän vertailudataa muista yrityksistä myös henkilöstönäkökulmasta. Kysytään, millainen autopolitiikka on aidosti etu ja mitkä markkinamuutokset siinä on huomioitava autoilijan kannalta. Enää eivät riitä pelkät kustannuslaskelmat, vaikka niitä ei toki koskaan voikaan sivuttaa.
Millä autoilla suomalaisyrityksissä ajetaan?
Tänä vuonna Suomessa ensirekisteröitiin elokuun loppuun mennessä 79 492 henkilöautoa, joista yritysten nimiin meni 14 615 autoa.
Suomalaisten työsuhdeautoilijoiden suosikkimerkki on Skoda, joka on kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista toiseksi yleisin. Toiseksi suosituin työauto on Volkswagen, kolmanneksi Toyota. Viiden kärjen täydentävät Volvo ja Mercedes-Benz.
Suurin ero yritysten haaveiden ja tekojen välillä on Audin ja Toyotan kohdalla. Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas. Toyotan taas nimeää kiinnostavaksi 30 prosenttia vastaajista, mutta sellaisen on päätynyt rekisteröimään melkein joka toinen.
Samanlainen tilanne on Volvolla. Ruotsalaismerkin valitsee käyttöönsä useampi kuin sen nimeää kiinnostavaksi. Tesla puolestaan kiinnostaa 13 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta sellaisen on hankkinut hyvin harva.
Lähde: ALD Automotive
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää