Suomalaisella Tesla-konkarilla pari vanhan liiton niksiä jäätyneiden ovenkahvojen varalle

Suomalaisen Tesla-kerhon keulamies muistuttaa, että jäätyilevät ovenkahvat eivät ole pelkästään sähköautojen ongelma.

Tesla Club Finlandin puheenjohtaja Kari Kallonen on ajanut sähköautoaan kesät talvet jo reilun neljän vuoden ajan.

Tällä hetkellä Kallosen alla on Teslan Model X, jonka hän hankki reilu vuosi sitten. Teslan puikoissa on siis kertynyt kunnioitettavasti kokemusta myös talviolojen sähköautoilusta.

– Kertaakaan en ole tien päälle jäänyt. Alussa tosin oli ennakkoluuloja sen verran, että pidin hinausauton numeroa hyvin kädenulottuvilla, Kallonen muistelee.

Teslan ovenkahvoista nousi hiljattain iso haloo, kun uuden Model 3:n kahvat näyttivät Yhdysvaltoja kurittaneilla hirmupakkasilla jäätyvän toimintakyvyttömiksi.

Sosiaalisessa mediassa tarjottiin nikseiksi kahvan päälle asennettavaa läpinäkyvää muovia, jopa hiustenkuivaajan tuontia parkkiruutuun suositeltiin.

Kallonen muistuttaa, että jäätyneet ovenkahvat eivät ole vain sähköautojen ongelma. Niiden kanssa painivat myös polttomoottoriautojen omistajat.

Teslan uutuudessa on hänen mukaansa mekaaninen ovenkahva, joka toisesta päästä painamalla nousee ylös. Vetämällä näin syntynyttä vipuvartta ovi aukeaa.

Nähtävästi ongelmat johtuivat siitä, että kyseisiä Tesloja ei ollut kytketty lämmitintolppaan. Verkkoon kytkettynä sähköauto kykenee tuottamaan auton toimintakyvyn turvaavaa peruslämpöä.

Teslojen kohdalla tämä tarkoittaa sisätilojen ja sähköakkujen erillistä lämmitystä. Kallosen mukaan osassa Tesla-malleja lämmin sisäilma poistuu juuri ovenkahvojen kautta.

Mikäli kahvat silti hyytyvät, Kallonen tarjoaa pari vanhan liiton niksiä.

– Lämpimällä vedellä täytetty tiivis vesipussi ovenkahvan päälle sulattaa ovenkahvan.

Toiseksi keinoksi hän esittää huoltoasemilta saatavaa lukkosulan kaltaisia tuotteita.

Lue myös:

    Uusimmat