Joka toinen tämän talven sähköautoilijoista on ensikertalainen. Vakuutusyhtiö If antaa tiedotteessaan vinkkejä kokemattomille.
Sähköautojen määrä on kaksinkertaistunut vuoden aikana. Traficomin tilastojen mukaan sähköautoja oli marraskuussa liikenteessä jo yli 40 000. Nopea sähköistyminen tarkoittaa, että Suomen sähköautoilijoista noin puolet ovat talviajossa nyt ensikertalaisia.
Vakuutusyhtiö If muistuttaa tutustumaan uuteen sähköautoon ja sen käyttäytymiseen talvikelissä rauhassa. Tottumaton voi yllättyä auton rajusta kiihtyvyydestä, mutta sähköautokin taipuu fysiikan lakien edessä. Auton massakin on syytä huomioida.
– Ajamiseen kannattaa talvella totutella, vaikka kesäkuukausilta olisikin jo sähköautoilukokemusta. Liukkaat kelit tuovat oman haasteensa, muistuttaa tiedotteessa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.
Lue myös: Älä usko kuulopuheita: Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella polttomoottoriautoa varmemmin
Fränkkilän mielestä sähköauto on monessa mielessä mukava kumppani myös Suomen talvessa.
– Nopea lämpiäminen, esilämmitystoiminnallisuudet ja luotettava käynnistyminen tekevät sähköautosta hyvän kulkupelin talviolosuhteissakin, Färkkilä lisää.
Aiemmin tällä viikolla vaihtoautoketju Kamux lähestyi mediaa varsin samansuuntaisella viestillä.
– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, maajohtaja Jani Koivu totesi tiedotteessa.
Voiko latausjohto jäätyä autoon kiinni?
If uutisoi syksyllä, että akun loppuminen huolettaa sähköautoilijoita, vaikka tilastojen valossa se onkin todellisuudessa vähäinen riski.
Sähköautoilijan on silti hyvä pitää mielessä, että talvikeli rokottaa auton toimintamatkaa. Ei sillä, etteivätkö akut antaisi yhtä lailla virtaa pakkasellakin, mutta energiaa kuluu enemmän mukavan sisälämpötilan ylläpitämiseen. Sähköautossa, kun ei voida hyödyntää polttomoottorin hukkalämpöä.
Myös lataaminen voi hidastua talvella jonkin verran. If suosittelee sähköautoilijoita varaamaan joulun pidemmille ajomatkoille hieman ylimääräistä aikaa kesäkeleihin verrattuna. Lämmin akku ottaa virtaa vastaan paremmin kuin kylmä, joten oman sähköauton mahdolliseen akun esilämmitykseen ennen latausta on hyvä perehtyä, jotta lataaminen sujuu mahdollisimman ripeästi.
On myös mahdollista, että pakkasella luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni.
– Tämä ei ole kovin tavallista, mutta silloin tällöin näitäkin tilanteita tulee vastaan. Silloin ei johtoa kannata itse yrittää riuhtoa väkivalloin irti, vaan kutsua apuun ammattilainen, Färkkilä sanoo.
Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten sähköautoon vaihtanut Tiina ratkaisi laturiongelman hyvin yksinkertaisella konstilla.
Lue myös: Tiina kyllästyi sähköautoilijan talviseen ongelmaan – sitten välähti: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"
Lähteet: If, Kamux