Sähköautot yleistyvät liikenteessä vauhdilla, joten monella uudella sähköauto omistajalla ei ole menopelistä aiempaa kokemusta. Erityisesti ensimmäinen talvi voi osoittautua mielenkiintoiseksi, kun auton talviominaisuuksia ei vielä tunneta.
Tämä vakuutusyhtiö artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran joulukuussa 2022. Viime talven sähköautoilijoista joka toinen oli ensikertalainen ja tänä talvena luku on vieläkin suurempi. |
Sähköautojen määrä on kaksinkertaistui vuodesta 2021 vuoteen 2022. Traficomin tilastojen mukaan sähköautoja oli marraskuussa 2022 liikenteessä jo yli 40 000. Tämä tarkoitti sitä, että viime talvena Suomen sähköautoilijoista noin puolet oli talviajossa ensikertalaisia.
Tämän vuoden marraskuun alussa sähköautoja oli rekisterissä jo 78 000 eli ensikertalaisia on tänäkin talvena liikenteessä hurja määrä.
Vakuutusyhtiö If muistuttaa tutustumaan uuteen sähköautoon ja sen käyttäytymiseen talvikelissä rauhassa. Tottumaton voi yllättyä auton rajusta kiihtyvyydestä, mutta sähköautokin taipuu fysiikan lakien edessä. Auton massakin on syytä huomioida.
– Ajamiseen kannattaa talvella totutella, vaikka kesäkuukausilta olisikin jo sähköautoilukokemusta. Liukkaat kelit tuovat oman haasteensa, muistuttaa tiedotteessa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.
Lue myös: Älä usko kuulopuheita: Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella polttomoottoriautoa varmemmin
Fränkkilän mielestä sähköauto on monessa mielessä mukava kumppani myös Suomen talvessa.
– Nopea lämpiäminen, esilämmitystoiminnallisuudet ja luotettava käynnistyminen tekevät sähköautosta hyvän kulkupelin talviolosuhteissakin, Färkkilä lisää.
Myös vaihtoautoketju Kamux lähestyi mediaa varsin samansuuntaisella viestillä.
– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, maajohtaja Jani Koivu totesi tiedotteessa.
Voiko latausjohto jäätyä autoon kiinni?
If uutisoi aiemmin, että akun loppuminen huolettaa sähköautoilijoita, vaikka tilastojen valossa se onkin todellisuudessa vähäinen riski.
Sähköautoilijan on silti hyvä pitää mielessä, että talvikeli rokottaa auton toimintamatkaa. Ei sillä, etteivätkö akut antaisi yhtä lailla virtaa pakkasellakin, mutta energiaa kuluu enemmän mukavan sisälämpötilan ylläpitämiseen. Sähköautossa, kun ei voida hyödyntää polttomoottorin hukkalämpöä.
Myös lataaminen voi hidastua talvella jonkin verran. If suosittelee sähköautoilijoita varaamaan joulun pidemmille ajomatkoille hieman ylimääräistä aikaa kesäkeleihin verrattuna.
Lämmin akku ottaa virtaa vastaan paremmin kuin kylmä, joten oman sähköauton mahdolliseen akun esilämmitykseen ennen latausta on hyvä perehtyä, jotta lataaminen sujuu mahdollisimman ripeästi.
On myös mahdollista, että pakkasella luminen latausjohto jäätyy autoon kiinni.
– Tämä ei ole kovin tavallista, mutta silloin tällöin näitäkin tilanteita tulee vastaan. Silloin ei johtoa kannata itse yrittää riuhtoa väkivalloin irti, vaan kutsua apuun ammattilainen, Färkkilä sanoo.
Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten sähköautoon vaihtanut Tiina ratkaisi laturiongelman hyvin yksinkertaisella konstilla.
Lue myös: Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"
Lähteet: If, Kamux