Auton koko ja loppuun ajettujen akkujen tulevaisuus ovat asioita, jotka huolettavat suomalaisia sähköautoilussa.
Pääkuvan videoAudi e-tron on saksalainen premium-sähköauto |
Sähköautojen suosio jatkaa vahvaa kasvuaan, mistä kertovat niin tarjonnan monipuolistuminen kuin ensirekisteröintien alati kasvavat määrät. Tämän vuoden tammi-elokuussa sähköautoja on rekisteröity jo 482 kappaletta, mikä lähentelee jo vuoden 2017 kokonaislukua.
Vaikka sähköautot yleistyvät kova vauhtia, sähköautoilu on Nissanin viestintäpäällikkö Mika Särkelän mukaan vielä lapsenkengissä – tällä hetkellä sähköautoilu on ennemminkin aktiivisten edelläkävijöiden kuin koko kansan juttu. Yksi syy tähän ilmiöön löytyy Särkelän mukaan valtion tuen puutteesta, mutta myös ennakkoluuloista.
– Yleisimmät kysymykset sähköautoihin liittyen koskevat yleensä sitä, ovatko sähköautot pieniä ja mahtuuko niihin kyytiin, Särkelä kertoo.
– Meiltä löytyy pakettiauto ja pikkubussi, johon mahtuu seitsemän ihmistä. Ne ovat ihan tavallisia autoja, mutta niitä ei vain tankata samaan tapaan kuin perinteisiä autoja. Tämä on se pieni ero.
Sähköautojen akut hyödynnetään loppuun saakka
Myös ympäristö huolestuttaa suomalaisia autoilijoita. Toinen sähköautoiluun liittyvä argumentti liittyy Särkelän mukaan akkuihin ja siihen, mitä akuille oikein tapahtuu sitten, kun ne ovat tulleet tiensä päähän.
Särkelän mukaan Nissan on kehitellyt erilaisia ratkaisuja siihen, kuinka akut pystytään hyödyntämään senkin jälkeen, kun niissä ei riitä potkua auton tarpeisiin.
– Siinä vaiheessa, kun akut ovat menettäneet autokäyttöön riittävästi tehoa, ne ovat vielä melko tehokkaita virtalähteitä, niin sanottuja virran varastointilähteitä, Särkelä kertoo.
Tästä hyvänä esimerkkinä Särkelä mainitsee Amsterdamissa sijaitsevan urheilukeskuksen, joka on varustettu Nissanin vanhoista sähköauton akuista rakennetulla varavirtalähteellä.
– Virran varastoinnin avulla pystytään pienentämään kokonaiskulutusta ja säästämään ympäristöä esimerkiksi silloin, kun areenalla on iso tapahtuma ja sähkönkulutukseen tulisi muuten iso piikki. Kun sähkö pystytään ottamaan varavirtalähteistä, tällaisia sähköpiikkejä ei synny, Särkelä selittää.
– Pyrimme käyttämään akut loppuun, Särkelä päättää.