Viimeisen 40 vuoden aikana aikuisten lihavuus on kaksinkertaistunut ja lasten kolminkertaistunut Suomessa. Samaan aikaan kauppojen herkkuhyllyjen sisältö on monipuolistunut ja moninkertaistunut. Mikä on ruokateollisuuden vastuu kansan lihomisen ehkäisyssä ja hoidossa?
Suomalaisista suurin osa on tällä hetkellä ylipainoisia Huomenta Suomessa vierailleen lihavuustutkija Pertti Mustajoen mukaan. Mustajoen mukaan yksi asiaan vaikuttava tekijä on ruokakauppojen ja kioskien laajentunut herkkuvalikoima.
– Haluan korostaa, että ruokakaupoissa on nykyään hirveästi tarjolla hyvää ja terveellistä ravintoa, mutta ongelma on se, että makeisten, sipsien ja muiden vastaavien tarjonta on lisääntynyt hirveästi viime vuosikymmeninä. Kyseiset tuotteet on tehty tieteellisellä tarkkuudella mahdollisimman hyviksi ja houkutteleviksi, koska valmistajat haluavat myydä tuotteitaan.
– Enää suklaassa ei ole vain sokeria ja rasvaa, vaan siellä on kaiken maailman crunchyä, joka tekee sen miellyttävämmäksi ja houkuttelevammaksi.
Yksi tapa tarttua ongelmaan olisi Mustajoen mukaan sokeripitoisten tuotteiden korkeampi verotus.
– Tutkimusten mukaan 20 prosentin hinnannousu vaikuttaa selvästi kuluttajan ratkaisuun. Myös paljoustarjouksia tulisi rajoittaa. Ruokakaupoissa ja kioskeilla ne koskevat lähes aina makeisia. Lisäksi lapsille tuotetut ruokamainokset ovat lähes kaikki näitä epäterveellisiä tuotteita mainostavia.
Lue myös: Tällaiset juomat johtavat salakavalasti lihomiseen – meta-analyysi vahvistaa selvän yhteyden
Näin vastaa Kesko
Keskon kehityspäällikkö Laura Ihanainen korostaa, että voidakseen tehdä hyviä valintoja, kuluttajan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pitää olla kunnossa.
– Kun ihmisellä on voimavarat kunnossa, hän pystyy tekemään ruokakaupassa parempia valintoja. K-ryhmä pyrkii olemaan tässä apuna esimerkiksi sovelluksellaan, josta voi seurata, miltä ostoskorin sisältö näyttää suhteessa ravitsemussuosituksiin.
K-ryhmä on päättänyt tarttua vallitsevaan lihavuusongelmaan myös vaikuttamalla myymiensä tuotteiden ravintosisältöihin.
– Tavoitteenamme on tehdä tuotehuoltoa omille Pirkka-tuotteillemme siten, että vuoteen 2025 mennessä kuluttajan ostoskoriin päätyisi 200 000 kiloa vähemmän sokeria, 50 000 kiloa vähemmän suolaa ja 50 000 kiloa vähemmän tyydyttynyttä rasvaa.
Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta.