Lihavuustutkija Pertti Mustajoki ihmettelee, miksi vain makeutusaineista varoitellaan, kun sokerituotteiden haitat voivat olla jopa pahempia.
Kesäkuun lopussa uutisoitiin, että maailman terveysjärjestö WHO on luokittelemassa makeutusaine aspartaamia mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi ainesosaksi.
Painonhallintaan erikoistunut sisätautien erikoislääkäri, tutkija ja tietokirjailija Pertti Mustajoki perustelee MTV Uutisille, miksi makeutusaineita sisältävä tuote kannattaa edelleen valita sokerisen version sijasta makeutusaineita koskevista uusista tutkimustuloksista huolimatta.
Aspartaamitutkimus mietityttää tutkijaa
Aspartaamilla makeutetaan muun muassa useat sokerittomat limonadit ja mehukeitot. Miksi se luokitellaan vaaralliseksi nyt, kun siitä on useiden vuosien aikana julkaistu niin ristiriitaista tietoa?
Lue myös: ”Aspartaami ei ole myrkkyä” – näin paljon light-limua saa juoda päivässä
Mustajoen mukaan viime vuonna on julkaistu tähän asti kattavin tutkimus siitä, että aspartaami lisää syöpäriskiä hieman.
– Miksi makeutusaineiden tutkimustulokset ovat mediassa nyt, kun tutkimus on tehty viime vuonna, Mustajoki ihmettelee.
Lue myös: Hätkähdyttävä löydös: Arkinen tapa tuplaa riskin sairastua suolistosyöpään nuorella iällä
Sokeriteollisuus on Mustajoen mukaan valtavaa liiketoimintaa, joten sille on varsin suotuisaa, jos mediassa tuodaan esille makeutusaineiden haitat.
– Vaikka tutkimus on riippumaton, onko siinä tiedottamisessa taustalla kaupallisia intressejä samaan tapaan kuin runsas parikymmentä vuotta sitten tupakkateollisuuden kohdalla, Mustajoki pohtii.
"Lihavuus on paljon suurempi syöpää aiheuttava tekijä kuin makeutusaineet"
Mistään hälyttävästä ei Pertti Mustajoen mukaan uusissa tutkimuksissa ole kyse.
– Kansankielisesti voi sanoa, että jos syöpään sairastuu 100 ihmistä, jotka eivät käytä makeutusaineita, niin uuden tutkimuksen mukaan makeutusaineita käyttävillä sairastumisluku on 115, Mustajoki vertaa.
Viidentoista prosentin lisäys syöpiin ei ehkä selity pelkästään aspartaamilla, mutta tutkimus on Mustajoen mukaan kuitenkin sen verran kattava, että sitä sisältäviin tuotteisiin tullee pian varoitusteksti, jossa mainitaan sen olevan mahdollisesti syöpää aiheuttava.
– Tulos ei kuitenkaan ole sellainen, että käyttötottumuksia tulisi muuttaa. Ei edelleenkään kannata ottaa sokerista vaihtoehtoa, koska se on elimistölle makeutusaineita haitallisempaa pidemmällä aikavälillä.
– Lihavuus on paljon suurempi syöpää aiheuttava tekijä kuin makeutusaineet.
Lue myös: Sokeriverolle laaja kannatus eduskuntapuolueilta
Mustajoen mukaan ylipainoiset käyttävät usein makeutusaineita sisältäviä tuotteita. Myös tämä saattaa sotkea syöpätilastoja.
Mustajoki ei missään nimessä suosittele ylipainoisia vaihtamaan sokerittomia limsoja sokeriversioon, sillä sokerittomat juomat eivät itsessään lihota.
Lue myös: Tutkijat löysivät uuden selityksen, miksi sokeriton limppari lihottaa
– Normaalipainoisiin verrattuna ylipainoisilla ihmisillä on monia syöpätyyppejä 50–100 prosenttia enemmän, mikä on valtavan paljon enemmän kuin mitä makeutusaineet mahdollisesti aiheuttavat.
Lue myös: Light-juomat voivat lisätä makeanhimoa – tässäkö syy?
Lihavuustutkija lätkäisisi varoitustarran sokerijuomiin
Vaikka sokeri itsessään ei syöpää aiheuta, sokerituotteista saatavat ylimääräiset kalorit ovat Mustajoen mukaan paljon haitallisempia kuin sokeriton vaihtoehto.
– Sokerijuomat ovat keskeisiä syitä suomalaisten lihomiseen, Mustajoki sanoo.
– Nestemäisissä kaloreissa ei tule kylläisyyden tunnetta, joten jos juot puoli litraa sokerilimua, elimistöösi tulee 20 palallista sokeria ja 230 ylimääräistä kilokaloria.
Lue myös: Tällaiset juomat johtavat salakavalasti lihomiseen – meta-analyysi vahvistaa selvän yhteyden
– Sokerijuomat ovat hurjan vaarallisia. En ymmärrä, miksei niitä ole laitettu pannaan. Se on minulle mysteeri. Niihinkin pitäisi tulla varoitus, Mustajoki jatkaa.
Mustajoen mukaan ylipainon yleistyminen on seurausta epäterveellisten ruokien ja juomien lisääntyneestä tarjonnasta. Vielä 90-luvulla makeisten ja muiden epäterveellisten tuotteiden pakkauskoot olivat paljon pienempiä kuin nyt.
– Tutkimusten perusteella tiedetään, että ihmiset syövät selvästi enemmän isommista myyntipakkauksista.