Suomessa joka neljäs yli 30-vuotias on lihava. MTV Uutiset selvitti syitä ilmiön takana.
Helsingin yliopiston kliinisen metabolian professori Kirsi Pietiläinen kertoo, että lihavuusilmiöntaustalla on ihmisten ikiaikaisten geenien ja hyvin yltäkylläisen elinympäristön yhteentörmäys.
– Meillä on tällä hetkellä todella paljon hyvää ruokaa tarjolla suhteellisen halvalla ja sitten varsin vähän liikuntaa tämän elannon ansaitsemiseksi.
Myös markkinamiehillä ja -naisilla on lusikkansa sopassa. Meitä kaikkia houkutellaan syömään enemmän.
– Me varmasti söisimme kaupan herkullisia tuotteita ilman mainostamistakin, mutta sitten tulevat vielä lisäksi paljousalennukset ja tarjoukset.
Lue myös: Jos paino ei putoa, syy voi piillä tahdonvoiman sijaan aivoissa: "Ihmiset ajattelevat edelleen..."
"Kehopositiivisuus on mielestäni pelkästään hyvä asia"
Pietiläisen mukaan lihavuus on arka aihe, sillä se on henkilökohtainen asia. Siitä huolimatta lihavuuteen voi liittyä arvostelua ja moittimista.
– Täytyisi olla hyvin sensitiivinen, niin että puhuisimme lihavuudesta ja ylipainosta niin, että samalla ei arvostella ihmisiä.
Lihavuuden yhteydessä puhutaan paljon myös kehorauhasta. Suhtaudutaanko ylipainoon Suomessa sitten jopa liian positiivisesti?
– Kehopositiivisuus on mielestäni pelkästään hyvä asia. Kyllä meidän täytyy antaa kehorauha ihmisille, olla oma itsensä olipa se kehon paino mitä tahansa, Pietiläinen sanoo.
Professorin mukaan terveydenhuolto voi hoitaa terveydenhuoltoon liittyviä asioita myös kannustavasti ja positiivisesti.
– En toivoisi, että nämä kaksi asiaa olisivat ristiriidassa.
Lue myös: Trendikkäimmät dieetit paljastuivat huonoimmiksi – tekevät myös eniten hallaa ympäristölle
Julmuus kukkii somessa
Suomalaisten suhteessa lihavuuteen Pietiläinen näkee paljon parannettavaa. Sosiaalisessa mediassa lihavuutta käsitellään Pietiläisen mielestä lähes vihapuheen sävyllä.
– Toivoisin, että se pystyttäisiin karsimaan kokonaan pois, koska eihän se ole mistään kotoisin, että toisia ihmisiä arvostellaan ja haukutaan sosiaalisessa mediassa.
Pietiläinen näkee, että lapsia voidaan suojella lihavuudelta monin eri keinoin. Esimerkiksi kouluissa tavoitetaan kaikki suomalaiset lapset asian tiimoilta.
– Haasteena ovat liikkumattomuus, pelimaailma ja lapsille suunnatut houkutukset. Lapsiin kohdistuvan mainonnan voisi kieltää.