Kuinka helpottaa pienituloisten polttoaineahdinkoa ilman, että kalliit eurot valuvat tukea kaipaamattomille suurituloisille? Tuoreen tutkimuksen loppuraportti väläyttää ratkaisua, joka ei myöskään kannustaisi ajamaan nykyistä enempää.
Talouspolitiikan arviointineuvoston tuoreen talousraportin mukaan tasapalautus eli könttäsummakorvaus olisi tehokkain tapa kompensoida pienituloisten autoilijoiden polttoainekuluja.
Raportissa tultiin johtopäätökseen, että tulo- ja polttoaineverojen alentaminen hyödyttäisi enemmän korkeatuloisia kotitalouksia, jotka maksavat myös eniten veroa. Polttoaineverojen madaltaminen taas laskisi autoilun kustannuksia ja voisi johtaa ajamisen lisääntymiseen.
– Könttäsummakorvaus on oikeudenmukaisempi ja huomioi pienituloiset, muttei lisää ajamisen kannustimia, Talouspolitiikan arviointineuvoston taustaraportissa eri kompensointimalleja tutkinut väitöskirjatutkija Selina Clarke toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Suomalaisten ajotavassa tapahtunut toivottua kehitystä – vääristä uskomuksista silti vaikeaa päästä eroon
Könttäkorvaus alentaa verotuksen taakkaa suhteessa kaikkein eniten juuri alimmassa tuloluokassa, johon kuuluvilla suomalaisilla polttoaineisiin kuluu kuukaudessa yli kymmenen prosenttia tuloista.
Tasapalautuksen suuruus ei nimensä mukaisesti olisi riippuvainen polttoainekuluista.
– Könttäsummakorvaus on käytössä esimerkiksi Kanadassa, jossa tietyissä provinsseissa asuvat kotitaloudet saavat valtiolta veronpalautuksen neljä kertaa vuodessa. Palautus maksetaan provinssin asettaman hiilidioksidiveron kertymästä, kertoo raportin laskelmat tehnyt tutkija Kimmo Palanne.
Lue myös: Suomen autokanta vanheni viime vuonna reippaasti – uusien autojen kauppa laahaa pahemmin kuin lähes 30 vuoteen
Lähde: Talouspolitiikan arviointineuvosto