Suomalaistytöillä suuret ulkonäköpaineet – selfievillitys syypää?

Tuoreen valtakunnallisen kyselytutkimuksen mukaan yli puolet 12–19-vuotiaista suomalaistytöistä kokee sosiaalisen median aiheuttavan ulkonäköpaineita. Nuoret itse lisäävät erityisesti itsestään ottamia selfie-kuvia sosiaaliseen mediaan, joissa päätarkoituksena on näyttää mahdollisimman hyvältä.

Sosiaalinen media aiheuttaa suurissa määrin ulkonäköpaineita  suomalaisissa nuorissa, selviää valtakunnallisessa kyselytutkimuksessa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, miten nuoret tytöt kokevat läsnäolon sosiaalisessa mediassa.

Tutkimus osoitti sosiaalisen median nousseen suurimmaksi yksittäiseksi ulkonäköpaineiden aiheuttajaksi – vaikutuksiltaan selkeästi merkittävämmäksi kuin esimerkiksi mainonnassa esiintyvät julkisuudenhenkilöt ja mallit tai ystävät, seurustelukumppani tai perhe.

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup* Dove-tuotemerkin toimeksiannosta.

Jopa 93 prosenttia kokee tyytymättömyyttä ulkonäköönsä

Kyselytutkimus osoitti nuorten, 12–19-vuotiaiden tyttöjen kokevan säännöllisesti tyytymättömyyttä omaa ulkonäköään kohtaan.

“Kiusaamista ei tarvitse koskaan sietää, ei sosiaalisessa mediassakaan. Huonoja kokemuksia ei tule siirtää eteenpäin, vaan kääntyä luotettavan aikuisen puoleen kiusaamistapauksissa.” – Videobloggaaja Soikku

Tyytymättömyyttä kokevien osuus 12–15-vuotiaissa on 75 prosenttia, ja 16–19-vuotiaissa jopa 93 prosenttia.

Samanaikaisesti lähes puolet nuorista pahoittaa mielensä sosiaalisen median johdosta eikä koe sosiaalisen median myöskään parantavan itsetuntoaan.

Ulkonäkö näyttelee suurta roolia kuvissa

Kyselytutkimuksen mukaan nuoret tytöt tuottavat sosiaaliseen mediaan eniten selfieitä eli omakuvia, ja niitä julkaisee jopa 75 prosenttia 12–19-vuotiaista nuorista.

Ulkonäkö on merkittävässä roolissa selfiessä: 60 prosenttia nuorista tytöistä pitää tärkeänä sitä, että näyttää kuvassa mahdollisimman hyvältä.

Sosiaalisesta mediasta saadun ikävän palautteen seurauksena 11 prosenttia tytöistä on alkanut pitää itseään aiempaa vähemmän viehättävänä.

Positiivinen vuorovaikutus parantaa itsetuntoa

Sosiaalinen media on merkittävä palautteenantokanava ja luo myös mahdollisuuden myönteiselle vuorovaikutukselle: 75 prosenttia nuorista onkin saanut myönteistä palautetta ulkonäöstään tai persoonallisuudestaan sosiaalisen median kautta.

*TNS Gallup Finland Oy, paneelitutkimus ajalla tammikuu, 2015 (N=425)

Huomenta Suomi: Sosiaalinen media koettelee tyttöjen itsetuntoa



Dove ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto kampanjoivat keväällä 2015 kouluissa ympäri Suomen tavoitteena on innostaa nuoria positiiviseen vuorovaikutukseen sosiaalisen median kanavissa.

Lue myös:

    Uusimmat