Suomalaisviranomainen varoittaa kavalasta nettihuijauksesta: Nämä kohdat viestissä paljastavat, että kaikki ei ole niin kuin pitää

12:40img
Katso myös: Nettihuijaukset ovat tänä vuonna olleet ennätyslukemissa – varo näitä huijausyrityksiä!
Julkaistu 15.09.2021 17:34
Toimittajan kuva
Seppo Haaparanta

seppo.haaparanta@mtv.fi

Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa Nordean nimissä lähetetyistä huijausviesteistä, jotka yrittävät saada vastaanottajan syöttämään pankkitunnuksensa.

Nordean nimissä lähetellään nyt huijausviestejä, varoittaa Kyberturvallisuuskeskus. Viestissä pyydetään hyväksymään uudenmaksupalveludirektiivin PSD2:n ehdot pankkitilin jäädyttämisen uhalla.

Vaikka PSD2-direktiivi on aito asia, viesti on kalastelua, ei aito pankin viesti, Kyberturvallisuuskeskus varoittaa.

Viestin tarkoituksena on saada vastaanottaja syöttämään tietoja itsestään mukaan lukien pankkitunnukset. Jos syötit tunnuksesi huijaussivulle, ole heti yhteydessä pankkiisi, kehottaa Kyberturvallisuuskeskus.

Kyseinen huijausviesti on erityisen petollinen, koska se yrittää käyttää hyväkseen vastaanottajan pelkoa verkkokaupan luotettavuuden ja väärinkäytösten kohteeksi joutumisesta.

– Tavoitteena on entistä turvallisempi maksaminen, huijausviestissä sanotaan.

– Direktiivin vaatimus asiakkaan vahvasta tunnistamisesta sähköisissä maksutapahtumissa kuten internetmaksamisessa ja maksutilin online-käytössä lisää verkkokaupan luotettavuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.

Lue myös: MTV Uutisten toimittaja myi netissä pelikonsolia – "Jali Sodankylästä" yritti vedättää aivan uudenlaisella huijauksella

Neljä paljastavaa asiaa

Viestissä on kuitenkin nettihuijauksille tyypillisiä lapsuksia ja tehokeinoja, jotka auttavat tunnistamaan rikoksen yrityksen. Nämä neljä kohtaa pomppaavat viestistä esiin tarkemmalla lukemisella:

  • PSD2-direktiivi on saatettu Suomessa voimaan jo aikaa sitten, mikä ilmenee viestistäkin. Miksi Nordea lähestyisi asiakastaan vuoden 2019 asialla?
  • Väliotsikon kirjoitusasun huono suomi ”Kiinnittää huomiota” on selvä merkki siitä, että lähettäjä ei ole se kuka sanoo olevansa.
  • Uhkaus tilin sulkemisesta, jos viestin kehotuksia ei toteuteta, on myös tyypillinen tyylikeino viesteissä. Jokin asia vaatii reagointia, koska muuten.
  • Pankit eivät koskaan pyydä kirjautumaan verkkopankkiisi viestissä olevan linkin kautta.

Lue Kyberturvallisuuskeskuksen ohjeet, kuinka suojautua nettihuijaukselta täältä.

Lue myös: Yli 32 000 euron eläkesäästöt verkkohuijauksessa menettänyt Eila saikin rahansa pankilta takaisin! OP kertoo, miksi se päätyi poikkeukselliseen ratkaisuun

Tuoreimmat aiheesta

Huijaukset