Suomen valmistelemat maahantulon rajoitukset eivät ole erityisen tiukkoja, sanoo sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö. Merimies-Unioni ei ole tyytyväinen nykytilanteeseen eikä valmisteltuun malliin.
Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikön Kirsi Varhilan mukaan Suomessa valmisteltu maahantulon malli ei ole tiukempi kuin muualla Euroopassa.
Ministeriössä on valmisteltu pitkään uutta mallia, jonka lausuntokierros päättyi maanantaina.
Matkailutoimijat ovat kritisoineet lakiesitystä ja vaatineet Suomea avattavaksi samaan tahtiin muun Euroopan kanssa.
Uudessa mallissa Suomeen saapuvilta matkaajilta vaadittaisiin ennakkotestin lisäksi edelleen toinen koronatesti 3–5 päivän sisällä maahan saapumisesta. Täksi ajaksi matkaaja ohjattaisiin omaehtoiseen karanteeniin.
Testeistä voisi vapautua esittämällä todistuksen sairastetusta koronasta tai hyväksyttävästä covid-19-rokotussarjasta.
– 17 maata edellyttää kaksoistestikäytäntöä. Esimerkiksi Norja ja Islanti edellyttävät pakollisen karanteenin. Meillä ei ole sitä, vaan omaehtoisen karanteenin suositus ennen kakkostestiä, Varhila sanoo.
– Tuota kritiikkiä emme niele, että meillä olisi erityisen tiukka tämä malli, Varhila puolustautuu.
Matkustusmallista on vielä edessä poliittinen keskustelu hallituksessa. Myös oikeusoppineiden lausunnoissaan esittämä kritiikki on otettava huomioon.
– Mutta kuinka terveysturvallinen rajanylitys on, se on viime kädessä poliittinen päätös ja sitä keskustelua nyt käydään. Kritiikkiä tuli, se ei tullut yllätyksenä, Varhila toteaa.
Suomeen saa nyt tulla töihin lentäen, muttei laivalla
Hallitus päätti eilen jatkaa nykyisiä maahantulon rajoituksia 27. kesäkuuta asti. Merimies-Unionin puheenjohtaja Kenneth Bondasilta ei heru kiitosta päätökselle.
– Tämä oli meille todella huono uutinen. Ihmetyttää paljolti se, että lentoliikenteen osalta työmatkustaminen avataan, mutta laivaliikenteen osalta se pidetään vielä suljettuna, Bondas sanoo.
Vaikka rajoituksia jatkettiin, Suomen ja muiden EU- ja Schengen-maiden välinen lentoliikenne päätettiin avata työmatkailulle.
Laivaliikenteessä ja maarajojen yli Suomeen saavat tulla töihin yhä vain huoltovarmuuden kannalta merkittävien töiden tekijät sekä tietyt erityisryhmät.
Merimies-Unioni ei tätä hyväksy. Laivalla töihin tuleminen on Bondasin näkemyksen mukaan lentämistäkin koronaturvallisempaa.
– Siinä on helpompi pitää etäisyyksiä ja jopa olla omassa hytissään eristyksissä ihan koko matkan ajan.
Suomeen kohdistuu työmatkoja etenkin Tallinnan-laivoilla, joiden matkustajista selvästi yli puolet ovat Bondasin mukaan työmatkaajia.
"Aivan pöyristyttävä esitys"
Merimies-Unioni on myös yksi sosiaali- ja terveysministeriön valmisteleman uuden maahantulon mallin arvostelijoista.
Kolmen vuorokauden omaehtoinen karanteeni ja sen jälkeinen testi olisi Bondasin mielestä omiaan pitämään loitolla työntekijät ja matkaajat, jotka eivät ole täysin rokotettuja.
Esimerkiksi vuoroviikoin töitä tekevät merenkulkijat olisivat lakiesityksessä vapautettuja karanteenista töihin mennessään, mutteivät vapaille palatessaan. Näin karanteenissa saattaisi mennä puolet jokaisesta vapaaviikosta.
– Tämä on meistä aivan pöyristyttävä esitys, Bondas sanoo.
Syksyllä edessä irtisanomisia ja laivojen myyntejä?
Merimies-Unionin mielestä pelkän laivaan astuttaessa näytettävän negatiivisen testitodistuksen pitäisi riittää.
Merenkulkualan tilanne on Bondasin mukaan ollut järkyttävän huono. Yli 70 prosenttia työntekijöistä on ollut lomautettuna.
Kesäsesonki on alkamassa, ja juuri nyt laivayhtiöiden pitäisi päästä tekemään rahaa. Muutoin syksyllä ovat Bondasin mukaan vaarassa merimiesten työpaikat ja "koko liikenne".
– Ihan itsestään selvää on, että jos ei matkustajaliikennettä kesäksi saada avattua, kyllä syksyllä saattaa olla laajatkin irtisanomiset merimiesten osalta.
– Jopa alusten myyntejä tullaan näkemään enenevissä määrin.