Kiinalaisvalmisteinen MG 5 ja intialaisvalmisteinen Mahindra Scorpio saivat pyöreät nolla tähteä turvallisuustestissä.
ANCAP-testi on ollut alan standardi jo vuodesta 1993. Aiemmin vain Mitsubishi Express on saanut nolla tähteä turvallisuustestissä.
Nyt kunniattomaan joukkoon on lisätty kaksi uutta mallia, MG 5 ja Mahindra Scorpio, kertoo Motor1-autosivusto.
MG tunnetaan Suomessa edullisten sähköautojen valmistajana, mutta kyseessä oleva malli on polttomoottorikäyttöinen, eikä sitä myydä Suomessa.
Kiinalaisvalmistajan polttomoottorimallissa ei ole edes perustavanlaatuisia turvavyönkiristimiä, ja premium-versiossakin ne on asennettu vain etupenkkeihin.
Uutuusautossa ei ole myöskään kuolleen kulman varoitinta tai kaistavahtia. Lisäksi automaattinen hätäjarrujärjestelmä koettiin testissä vajavaiseksi.
Aikuisten turvallisuuden osalta MG 5:n prosentti oli vain 37. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ainoan aiemmin nolla pistettä saaneen Mitsubishi Expressin osalta prosentti oli 55.
Lisäksi lapsimatkustajan turvallisuuden osalta MG 5:n tulos oli 58 prosenttia.
Uutuus ei takaa turvaa
ANCAP:n toimitusjohtaja Carla Hoorweg sanoo, että MG ja Mahindra ovat arvioineet väärin tämän päivän autoilijoiden turvallisuusvaatimukset.
– Tämä on karu muistutus siitä, että kaikki autot eivät ole yhtä turvallisia, vaikka malli olisi upouusi.
ANCAP-testi keskittyy erityisesti onnettomuuksien ehkäisyyn ja vähemmän törmäysturvallisuuteen.
Oikaisu kello 13:57: Otsikkoa ja leipätekstiä korjattu kauttaaltaan. Aiemmin jutussa puhuttiin Suomessa myytävästä MG 5 -täyssähköautosta. Kyse on kuitenkin paljon edullisemmasta polttomoottorimallista, jota ei myydä Suomessa. Esimerkiksi Suomessa myytävä MG 4 -sähköauto on saanut samaisessa turvallisuustestissä täydet viisi tähteä.
Lue myös: Kiinalaisilla halpasähköautoilla kova menekki Suomessa: "Ylittänyt kaikki odotuksemme"
Lue myös: Näin moni suomalainen on kiinnostunut sähköauton hankinnasta
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: ANCAP