Suomessa tuli maanantaina 2.8.2021 voimaan laki, jolla velvoitetaan kuntia ja muita julkisen sektorin hankkijoita hankkimaan enemmän vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Uutisaamussa keskusteltiin siitä, mitä niin sanottu puhtaiden ajoneuvojen direktiivi käytännössä tarkoittaa.
Suomalaiset kunnat sekä muut julkiset hankkijat joutuvat jatkossa hankkimaan tietyn prosentuaalisen vähimmäismäärän "puhtaita" autoja. Kyseessä on tapa panna toimeen EU:n direktiivi, jonka tarkoitus on vähentää jäsenmaisen liikennepäästöjä sekä lisätä puhtaan ajokaluston kysyntää.
Jos esimerkiksi iso kaupunki ostaa kymmenen uutta autoa, niistä viiden niistä täytyy olla puhtaita. Puhtausvaatimus koskee kaikkia julkisia ajoneuvohankintoja, jotka menevät hankintarajan yli – siis myös taksien kaltaisia palveluita.
– Isommilla kaupungeilla se (prosentuaalinen määrä) on suurin piirtein 50 prosenttia eli isot kaupungit saivat vähän isomman taakan tästä, kertoi Uutisaamussa vieraillut Vediafi Oy:n projektijohtaja Lasse Nykänen.
Vediafi Oy on tehnyt kaupunkien kanssa yhteistyötä taklatakseen direktiivin mukanaan tuomat haasteet. Yritys on kehittänyt digitaalisen alustan, joka kokoaa tietoja ajoneuvohankinnoista ja autojen päästöistä. Tällä hetkellä ongelmana nimittäin on, ettei autojen päästöistä ole riittävästi tietoa.
Lue myös: Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyse
Mitä auton puhtaus tarkoittaa?
Nykänen kertoo, että puhtaus tarkoittaa tässä yhteydessä kahta asiaa.
Henkilöautojen ja kevyiden pakettiautojen kohdalla ajoneuvon hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 50 grammaa kilometriä kohden. Käytännössä siis puhutaan sähköautoista sekä tietyistä hybridiautoista.
Raskaamman kaluston eli linja- ja kuorma-autojen kohdalla puolestaan aletaan katsoa polttoainetyyppiä tai käyttövoimaa. Auton pitäisi kulkea uusiutuvalla polttoaineella eli jollain muulla kuin bensalla tai dieselillä.
Tavallisen kuntalaisen arjessa muutos tulee tulevaisuudessa näkymään siinä, että käytettyjä puhtaita autoja tulee paremmin saataville, Nykänen ennustaa.
Direktiivin maakohtaista toteutumista valvotaan kahdessa tarkastelujaksossa, joista ensimmäinen alkoi eilen ja päättyy vuoden 2025 lopussa. Toinen tarkastelujakso alkaa vuonna 2026 ja päättyy vuoden 2030 lopussa.
Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta!
Lue myös: Sähköauton hankinnan esteenä ovat usein nämä kaksi syytä
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Katso alla olevalta videolta, miltä näyttää Suomen ensimmäinen täyssähköinen poliisiauto.
0:23