Viro tarjoaa Suomea suuremman hankintatuen sähköautoille, mutta 80 prosenttia ajokilometreistä on tultava Virosta.
Sähköautojen määrä kasvaa Virossa parhaillaan hurjalla prosenttivauhdilla, mikä ainakin osittain johtuu Viron valtion myöntämästä ja Suomea runsaammasta sähköautotuesta.
Suomessa sähköauton hankintatuki auton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle on 2 000 euroa, mutta Virossa vastaava summa on 5 000 euroa.
Etenkin Tesloja Virossa on tänä vuonna rekisteröity maailmanennätystahtia, kun vertailukohdaksi otetaan viime vuosi. Heinäkuussa Virossa ensirekisteröitiin Tesloja peräti 1 300 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa, ja koko vuoden vertailussa kasvuprosentti oli 467.
LUE MYÖS: Norjassa myydään pelkästään Tesloja enemmän kuin kaikkia bensa- ja dieselautoja yhteensä
Teslojen suosio on jatkunut syksyllä
Lokakuussa Virossa rekisteröitiin 43 täyssähköautoa, joista uusia oli 31. Uusia Tesla Model 3:ia rekisteröitiin seitsemän kappaletta, eli melkein puolet vähemmän kuin heinäkuussa, mutta sekin määrä riitti pitämään Teslan listan paalupaikalla.
Virossa valtio tukee niiden sähköautojen hankkimista, jotka maksavat enintään 50 000 euroa, ja Tesla Model 3 mahtuu näihin raameihin.
Toiseksi suosituin uusi sähköauto Virossa oli lokakuussa Nissan Leaf, joita rekisteröitiin kuusi kappaletta. Kolmanneksi nousi Porsche Taycan.
Erästä toista listaa Taycan sen sijaan johtaa. Se on ainoa sähköauto, jota on Virossa ostettu tänä vuonna joka kuukausi vähintään yksi kappale.
Suomi vielä edellä
Virossa on tänä vuonna rekisteröity yhteensä 325 sähköautoa, joista uusia on ollut 243. Suomessa vastaavasti ensirekisteröitiin tammi-syyskuussa 2 681 täyssähköautoa, eli lukumäärissä Suomi on yhä Viroa edellä vaikka ostomäärät suhteuttaisi väestön kokoon.
Virossa sähköautojen myynti on vuodessa kuitenkin kolminkertaistunut ja niiden osuus koko automyynnistä on viisinkertaistunut.
LUE MYÖS: Yksi merkki myy joka toisen sähköauton Suomessa – tällä mallilla menee erityisen kovaa
Virossa sähköautoille hankintatukea myöntävän valtion Ympäristöinvestointien keskuksen (KIK) projektikoordinaattori Aive Haavel sanoo, että Viron vakavana tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja sähköautotuki on yksi keino tässä taistelussa.
Rahat sähköautotukiin KIK saa rahoista, joita valtio tienaa päästöoikeuksien myynnistä.
– Tammi-helmikuun tukivuorossa jaoimme sähköautoille 1,2 miljoonaa euroa ja nyt juuri on alkamassa vuoro, jossa jaetaan 400 000 euroa, Haavel kertoo.
Haavelin mukaan Viron sähköautobuumia vetävät tukirahojen lisäksi uudet sähköautomallit sekä kuluttajien asiantuntemuksen kasvaminen.
Etenkin juuri Teslat ja aivan erityisesti Model 3 ovat olleet Viron medioissa näkyvästi esillä.
Lisäksi Virossa on erittäin kattava latausverkko, jonka se rakensi kymmenisen vuotta sitten yhteistyössä Mitsubishin kanssa. Myös tämä diili oli osa päästöoikeuskauppaa.
Peto Teslan ratissa
Virossa auton rekisteröimistä harkitsevien suomalaisten ei kannata Viron suuremmasta hankintatuesta kuitenkaan aivan heti innostua, sillä myöntämisperusteisiin lukeutuu muun muassa se, että auton ajokilometreistä vähintään 80 prosenttia tulee Virosta.
Pelkäksi koristeeksi ei autoa voi ostaa, sillä sillä on ajettava vähintään 80 000 kilometriä seuraavan neljän vuoden aikana.
Edullisimmin suomalainen pääsee Virossa Teslan makuun vuokraamalla sellaisen. Virossa on useampikin Tesla-vuokraaja, joista eniten näkyvyyttä saanut on Beast.
Beast veloittaa Model 3:n käytöstä noin 130 euroa vuorokaudessa, mutta autoa saa ajaa vain Virossa ja Latviassa.