Jotkut taksinkuljettajat kyttäävät ajettavakseen vain pitkiä kyytejä Helsingissä. Tämä on aiheuttanut närää muissa kuljettajissa, joten esimerkiksi Taksi Helsinki on alkanut aktiivisesti seurata kuljettajien mahdollista nirsoilua. Useiden taksifirmojen sääntöjen mukaan taksinkuljettajat eivät saisi kieltäytyä tarjotuista kyydeistä.
Video: Uusi Liikennepalvelulaki tuli voimaan heinäkuun alussa, ja uusia taksiliikennelupia haettiin lyhyessä ajassa yli 2000. Eniten lupia haettiin pääkaupunkiseudulla.
Taksi Helsinki Oy:n mukaan heillä on muutama kymmenen sellaista kuljettajaa, jotka odottavat ajettavakseen vain pitkiä kyytejä. Kelakyydit ovat usein tällaisia pitkiä kyytejä, ja niitä on saatavilla Helsingin yliopistollisen keskussairaalan vaikutusalueella Helsingin Meilahdessa.
Ongelma sisäinen, ei niinkään asiakkaan
Taksi Helsinki Oy kertoo, että ongelma ei juurikaan näy asiakkaille, vaan ilmiöstä ovat suivaantuneet lähinnä muut kuljettajat.
– Tämä häiritsee joidenkin meidän kuljettajien toimintaa ja herättää kummastusta, saako näin tehdä. Laki ei varsinaisesti tähän sano mitään, mutta Taksi Helsingillä on voimassa omat sopimukset.
Niiden mukaan tarjotuista kyydeistä ei saa kieltäytyä, jos siihen ei ole hyvää perustetta, kertoo Taksi Helsingin palvelupäällikkö Teemu Niemelä.
Jos alueella on kuljettajia, jotka eivät ota kyytejä vastaan, muut kuljettajat eivät tiedä taksien realistista lukumäärää.
– Meillä kuljettajat siirtyvät aina sinne, missä takseja tarvitaan. Jos alueella on useita takseja odottamassa vain tiettyjä pitkiä kyytejä, niin meidän muut kuljettajat menevät muualle, eikä asemalla ole tavallisia kyytejä ajavia kuljettajia, Niemelä selventää.
Taksiasiakkaalle ongelma näkyy lähinnä muutaman minuutin viivästyksenä taksia tilattaessa.
– Siinä mielessä tämä on harmillista, että meillä taksin toimitusaika pitäisi olla kymmeniä sekunteja, eikä minuutteja.
Ongelman uskotaan loppuvan pian
Teemu Niemelä kertoo, että Taksi Helsinki on alkanut seurata aktiivisesti kuljettajien mahdollista valikointia. Seuranta on paljastanut kuljettajista muun muassa sellaisen, jolle tarjottiin yhteensä 1 117 tilausta, joista hän hyväksyi vain 22. Niemelän mukaan tuolloin kuljettaja on odottanut pitkää kyytiä tuntikausia useina eri päivinä.
– Ei siinä ole mitään järkeä, edes taloudellisesti.
Niemelä uskoo, että ongelma saadaan loppumaan Taksi Helsingin nykyisillä keinoilla. Taksi Helsinki aikoo jatkossa poistaa niiltä kuljettajilta laatuattribuutin, jotka hylkäävät neljä viidestä tarjotusta kyydistä eli 80 prosenttia.
– Laatuattribuutin menettäminen on kuljettajille suuri ongelma, sillä silloin esimerkiksi kelakyyditykset loppuvat kokonaan.
Taksi Helsinki Oy on Suomen suurin taksien tilausyhtiö. Se operoi pääkaupunkiseudulla.
Asiasta kirjoittivat ensin Ilta-Sanomat ja Helsingin Uutiset.