Tällaisilla keinoilla ihmisiä houkutellaan maailmalla ottamaan rokote: Tarjolla on olutta, pilveä ja jopa Tinder-näkyvyyttä – psykologilla tosin on huomautettavaa

Maailmalla on otettu käyttöön erilaisia houkuttimia, joiden avulla ihmisiä yritetään saada ottamaan koronarokote. BBC kertoo että rokotteeseen skeptisesti suhtautuvia yritetään saada piikille esimerkiksi ilmaisen oluen avulla.

Laumasuojan saavuttamiseksi koko maailmalla tarvittaisiin tämänhetkisen tiedon mukaan noin 65-70 prosentin rokotekattavuus.

On kuitenkin heitä, jotka epäröivät ottaa rokotetta vastaan ja BBC:n mukaan tällaisia henkilöitä löytyy erityisesti nuorten keskuudesta.

Tarjolla näkyvyyttä treffisovelluksiin

Nyt maailmalla on otettu käyttöön erilaisia houkuttimia sekä yksityisten yritysten että valtioiden viranomaisten toimesta.

Yhdysvalloissa tarjolla on esimerkiksi rokotetun "leima" treffisovelluksiin ja ilmaista näkyvyyttä profiilille.

Tähän kampanjaan osallistuvat esimerkiksi Tinder, Hinge ja Bumble.

Treffisovelluksia tarjoavat alustat kertovat rokotettujen saavan enemmän "matcheja" eli sopivia osumia kumppanin kalastelussa.

Juomaa ja "pössyteltävää"

New Jerseyn osavaltio puolestaan houkuttelee ihmisiä ottamaan "shotin" (pistos, sisältää sanaleikin) lisäksi ilmaisen oluen. Kuvernööri Phil Murphy huomauttaa Twitterissä, että tämän edun saadakseen on oltava 21-vuotias, joka on Yhdysvalloissa alaikäraja alkoholituotteiden kuluttamiseen.

Michiganin osavaltiossa, jossa kannabis on laillista, tarjolla on myös pössyteltävää. The Greenhouse of Walled Lake -yhtiö tarjoaa rokotettaville ilmaisia jointteja.

Kuntosalijäsenyyttä ja sauvasekoittimia

Dubaissa rokotteeseen houkutellaan kuntosalijäsenyydellä. Tämän edun saavat ne, jotka ovat ottaneet rokotteen molemmat annokset.

Intian Gujaratin Rajkotin kaupungissa tarjolla on naisille ilmainen nenärengas ja miehille luvataan sauvasekoittimia.

Psykologi ei kannata houkuttimia

Lontoon yliopiston psykologian professori Susan Michie pitää tällaisia houkuttimia tehottomina ja jopa haitallisina.

Pandemian aikana on hyödynnetty käyttäytymistieteilijöitä, jotta ihmisiä on saatu toimimaan vastuullisesti. Michien mukaan Lontoossa tehokkain motivaation iskostaja on nimenomaan "yhteisönsä välittämisestä" puhuminen.

Hänen mukaansa erilaiset ilmaiset hyödykkeet voivat toimia pandemian vähättelynä ja ohjata ihmisiä harhaan.

– Tässä ei ole kyse yksilöistä vaan siitä miten toimimme yhteisönä. Ei rokotetta oteta oluen, eikä rahan vuoksi, Michie huomauttaa.

Lue myös:

    Uusimmat