Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo oli pahalla päällä Kroatian MM-rallin lauantaiaamupäivän jälkeen.
SEURANTA: Jari-Matti Latvalan joukot tekevät tuhoisaa jälkeä, Hyundai maksaa kovaa hintaa valinnoistaan – MTV Urheilu seuraa Kroatian MM-rallia
Thierry Neuville ja Ott Tänak lähtivät aamupäivän neljälle erikoiskokeelle yleiskilpailun sijoilla yksi ja neljä, mutta kun autot ja kuljettajat palasivat päivähuoltoon, Hyundai-kaksikko löytyi sijoilta kolme ja neljä.
Toyotan Sébastien Ogier ja Elfyn Evans olivat aamupäivän kaksi nopeinta kuljettajaa, ja he lunastivat hyvän vauhtinsa myötä itselleen sijat yksi ja kaksi.
Tänak hävisi Ogierille aamupäivän aikana 13,3 sekuntia, Neuville peräti 27,3 sekuntia. Erot selittyvät rengasvalinnoilla. Toyota lähetti kaikki kuljettajansa matkaan viidellä kovalla renkaalla, Hyundain valinta oli kaksi kovaa ja kolme pehmeää rengasta.
Väärään rengasvalintaan havahduttiin Hyundain tiloissa jo aamun ensimmäisen erikoiskokeen ensimmäisellä puoliskolla, kun Neuville oli väliajoissa seitsemän sekunnin päässä Ogierista.
– Ajattelin silloin, että me – tai minä, joka olen vastuussa – olemme tehneet suuren virheen, tallipäällikkö Adamo sanoi WRC All Liven haastattelussa.
Toimittaja Becs Williams yritti kannustaa Adamoa toteamalla, että rengasvalintojen tekeminen uusilla Pirellin renkailla on vaikeaa; perjantaina kova rengas oli väärä valinta, nyt se oli oikea.
Adamoa ei edelleenkään hymyilyttänyt.
– Siksi meidän pitäisi olla ammattilaisia. Jos haluaa voittaa maailmanmestaruuden, vaikka se on vaikeaa, ei pitäisi tehdä virheitä. Monta kertaa, kun rengasvalinnan tekeminen on ollut vaikeaa, olemme onnistuneet tekemään väärän valinnan. Minun pystyttämäni organisaatio ei selvästikään toimi, ja otan vastuun siitä. Minun on parempi laittaa perseeni liikkeelle ja ratkaista ongelma.
Eikä Adamo ollut erityisen innokas avaamaan prosessia, joka rengasvalinnan tekemiseen johtaa.
– Ennen kuin alan selittää prosessista, olisi varmaan parempi, että ymmärtäisin sitä paremmin, koska selvästikään prosessi ei nyt toimi.
Adamo myös korosti, ettei rengasvalinnoissa voi luottaa riskeihin, vaan valinnat on pystyttävä perustelemaan.
– Jos haluaa voittaa maailmanmestaruuden, ei voi luottaa uhkapeliin. Jos niin olisi, palkkaisin ihmisiä Monte Carlon kasinolta, en insinöörejä. Emme tee työtämme niin kuin se pitäisi tehdä.
Hyundain peli ei ole vielä kokonaan menetetty. Neuville oli perjantaina hyvässä vauhdissa, ja hänen eronsa kärkeen on nyt 19,6 sekuntia.
– Meidän täytyy pyytää Thierryä ja Ottia tekemään ihmeitä, korjaamaan minun virheeni.
Tänak pehmenteli myöhemmin Adamon lausuntoja. Hänen mukaansa vastuuta rengasvalinnoista ei voi sälyttää tallipäällikön harteille.
– Adamoa ei kannata kuunnella kovin paljon. Hän on aina erittäin kriittinen itseään kohtaan. Kaikki ei ole hänestä kiinni.
– Ei se loppujen lopuksi niin huono valinta ollut. Ensimmäiselle ek:lle valinta oli huono, mutta sen jälkeen se oli siinä ja siinä. Ei se siis mikään mahtava valinta ollut, mutta ei varmasti niin huono kuin hän selittää.