Volkswagen ei aio käyttää ikonista GTI-lisänimeä sen tulevien sähköautomallien suorituskykyisimmissä versioissa, kertovat yhtiötä lähellä olevat lähteet.
Saksalainen Volkswagen on panostanut kymmeniä miljardeja euroja mallistonsa sähköistämiseen.
Aiemmin tänä vuonna esitelty ja marraskuussa tuotantoon päässyt ID.3 avaa pelin ensi vuonna. Kyseessä on perinteikkään valmistajan ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu malli.
ID.3-malliston huipulle tulee aikanaan nousemaan suorityskykyinen sporttiversio. Volkswagen ei tule kuitenkaan antamaan sille polttomoottoriautoistaan tuttua GTI-lisänimeä.
Autocar-julkaisun mukaan tulevien sähkö-Volkkarien tehokkaimmat mallit tulevat kantamaan GTX-kirjainyhdistelmää. GTX-mallit olisi varustettu kahdella sähkömoottorilla ja nelivedolla.
Volkswagen ei ole vahvistanut tietoa.
0:31
Mikä ID.3?
ID.3 valmistetaan Saksan Zwickaussa, jonka linjastolta tullaan puskemaan arviolta 100 000 sähköautoa ensi vuoden aikana. Vuonna 2021 niitä valmistuu jo 330 000. Tehtaan päivitykseen on satsattu 1,2 miljardia euroa.
Volkswagenin mukaan ID.3:n lähes kokonaan automatisoidussa valmistusprosessissa luotetaan muun muassa 1 700 robottiin ja autonomisiin kuljetusratkaisuihin.
ID.3 saapuu Euroopan-markkinoille ensi kesänä. Saksassa auton lähtöhinta on hieman alle 30 000 euroa.
Auton perusversiossa on 45 kWh:n akusto, jolla pääsee yhdellä latauksella noin 330 kilometriä. Pykälää isompi 58 kWh:n akku tarjoaa 420 kilometrin toimintamatkan, ja malliston huipulta löytyvällä 77 kilowattituntisella akulla päästellään jo 550 kilometriä.
Lähteet: Autocar, The Drive, Volkswagen
Lue myös: Suomen halvin sähköauto räjäytti pankin välittömästi: ”Aloitus on ollut täysin käsittämätön”