Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein pitää talvirengaspakon väljentämistä erittäin hyvänä ajatuksena.
– Jos ajatellaan tämän vuoden joulukuuta, Helsingissä ja Etelä-Suomessa ei ollut mitään tarvetta talvirenkaille. Onhan se ekologisempaa ajaa kesärenkailla, jos on kesärengaskelit.
Uusi tieliikennelaki on parhaillaan valmistelussa liikenne- ja viestintäministeriössä, ja Aamulehden mukaan pykäläluonnoksessa kesärenkailla saisi ajella myös talvella, jos sääolot sen mahdollistavat.
Pasterstein ei usko, että talvirenkaiden käyttöpakosta luopuminen tarkoittaisi automaattista kolarisumaa vaan luottaa, että suomalaiset vaihtavat talvirenkaat menopeleihin kelin mukaan.
Tällä hetkellä talvirenkaita, joko nastarenkaita tai kitkarenkaita, on käytettävä pakon sanelemana joulu-helmikuun välisenä aikana. Jatkossa talvirenkaita olisi käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keliolosuhteet näin vaativat.
Talvirengassäädösten lieventämistä perustellaan muun muassa leudoilla talvilla, teiden kulumisella ja päästöjen vähentämisellä. Mallia haetaan Ruotsista, jossa lainsäädäntö talvirenkaiden suhteen on Suomea väljempi.
"Epäselvyyttä ei saa jäädä"
Liikenneturvan mielestä viranomaisten täytyy kuitenkin määritellä talvikelin alkaminen ja ajankohta, jolloin talvirenkaat on vaihdettava alle.
– Muuten tien poskessa väännetään kättä siitä, kuka on oikeassa, toteaa tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Valtonen näkisi mieluusti, että talvikeli määriteltäisiin Suomeen myös alueittain. Pohjoisessa voisi esimerkiksi olla käytössä talvikeli, etelässä ei.
– Epäselvyyttä ei saa jäädä siitä, milloin talvirenkaat vaihdetaan, Valtonen sanoo.
Liikennevakuutuskeskuksessa epäillään, osaavatko suomalaiset vaihtaa talvirenkaat ajoissa ilman pakkoa.
– Liikennevahingoissa näkyy aina piikki, jos esimerkiksi lokakuussa on huono ajokeli ja liikenteessä ollaan ilman talvirenkaita. Osaavatko ihmiset jättää auton kotiin, jos alla ovat kesärenkaat, ja sää muuttuu nopeasti, miettii liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.