Toyotan uusi pikkumaatiainen ei ole mikään yllätys, mutta se on silti vaikuttava näky. Terhakan oloinen katumaasturi tulee varmasti myös jakamaan mielipiteitä – mikä lienee sen tarkoituskin.
Pienet katumaasturit ovat kuuma muoti-ilmiö Euroopan urbaanin väestön keskuudessa, ja Toyota haluaa mukaan apajille haastamaan Nissan Juken, Renault Capturin ja kumppanit. Aivan ensimmäistä kertaa ei Toyotakaan ole tosin liikkeellä, sillä jään kestävyyttä on kokeiltu jo vuosina 2009–2014 valmistuksessa olleella Urban Cruiserilla. Se tosin jäi melkoiseksi flopiksi.
Nyt yritetään uudestaan, ja selvästi rohkeammalla reseptillä. CH-R on nimittäin todella räväkkä ilmestys – etenkin Toyotaksi. Toyotaa ei mielletä kovia nuorekkaaksi brändiksi, mutta mielikuviahan voi aina muuttaa. Keulasta auton merkin voi vielä joten kuten arvata, mutta perän lennokkaat linjat eivät kulmikkuudestaan huolimatta edusta tyypillistä Toyotaa. Mielikuvat lentävät pikemminkin Hondan ja jopa Nissanin suuntaan. Tämä ei liene sattumaa, sillä Jukella on Nissan ja Hondalla HR-V – molemmat autoja, joita vastaan CH-R asettuu. CH-R:n takaovet on myös tehty niin ovelasti, että auto näyttää lähes 3-oviselta. Se on sitten eri asia, kuinka ärsyttävä noita ovia on avata.
Vaikka Genevessä esillä oleva CH-R on jo tuotantomalli, auton ovet olivat visusti kiinni. Sisätilat pysyvät siis toistaiseksi salassa. Tähän lienee kuitenkin lisävaloa lähiaikoina.
CH-R:n mielenkiintoisin voimalinja koostuu samanlaisista palikoista kuin mitä on käytössä uudessa Priuksessa. Bensakone on siis 1,8-litrainen, ja sen jatkeena on sähkömoottori. Hiilidioksidipäästöjen pitäisi jäädä alle 90:ään grammaan kilometriä kohden. Tehoa on luvassa samat 122 heppaa kuin Priuksessa.
Perinteisempi voimalinjavaihtoehto on 1,2-litrainen ja 115-heppainen bensaturbo ilman sähköapuja. Voimala on sama, joka teki ensiesiintymisensä Aurisissa viime vuonna. Kolmas moottorivaihtoehto on 2-litrainen bensakone, mutta se tulee myyntiin vain rajoitetulla markkina-alueella.
CH-R:stä tulee valmistukseen sekä etu- että nelivetoinen versio. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeen loppusyksystä.