Tämä varuste on ollut autoissa pakollinen jo 50 vuotta – herätti alkuun suurta vastustusta
Turvavyö on ollut pakollinen liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava varuste kaikissa uusissa autoissa jo puolen vuosisadan ajan. Vastarinta turvavyötä kohtaan oli alkuvuosina kovaa, vaikka nykyään sen käyttö onkin lähes kaikille itsestäänselvyys.
Uudet autot on pitänyt varustaa turvavöillä vuoden 1971 alusta alkaen. Niiden käytöstä tuli pakollista etupenkillä vuonna 1975, mutta takaistuimilla vasta 1987. Henkiä ne ovat pelastaneet hieman pitempään, sillä modernin kolmipistevyön kehitti Volvon insinööri Nils Bohlin jo vuonna 1959.
Liikenneturva on selvittänyt turvavyön käyttöastetta kuitenkin vuodesta 1966 alkaen. Vuonna 2020 se oli etupenkkiläisten keskuudessa 96 prosenttia.
– Ehdottomasti yksi tärkeä käyttöä lisäävä tekijä on ollut turvavyömuistuttimien yleistyminen. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo tiedotteessa.
Fakta: Turvavyö pelastaa henkiä
Vuonna 2019 liikenneonnettomuuksista menehtyneistä henkilö- tai pakettiautoissa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuustietoinstituutti OTIn mukaan heistä joka kolmas, siis 21 henkeä, olisi voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.
Volvo Trucksin turvallisuusraportti vuodelta 2017 puolestaan osoitti, että puolet kaikista liikenneonnettomuuksissa kuolleista kuorma-autonkuljettajista olisi selvinnyt hengissä, mikäli he vain olisivat käyttäneet turvavyötä.
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC arvioi vuonna 2009, että turvavyö olisi voinut edellisten 50 vuoden aikana pelastaa jopa miljoona ihmishenkeä.
Turvavyötä pidetään viime vuosisadan merkittävimpänä liikenneturvallisuutta parantaneena passiivisena turvavarusteena. Sen merkitys on äärimmäisen olennaisessa roolissa myös muiden turvavarusteiden toiminnan kannalta.
– Jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen korostaa.
Asenteet muuttuneet ajan kuluessa
Liikenneturvan mukaan vastarinta turvavyön asennus- ja käyttöpakkoa kohtaan oli aikoinaan kovaa. Osa meni niinkin pitkälle, että vetosi "lääketieteellisiin syihin", miksei voinut turvavyötä käyttää.
Turvavyön vastustajat nostivat esiin myös huolen vyöhön kuristumisesta tai siihen juuttumista, mikäli auto uppoisi veteen.
Heiskasen mukaan vastaavanlaisiin argumentteihin voi törmätä nykyään esimerkiksi pyöräilykypärän käyttämisen ympärillä pyörivässä keskustelussa.
– Muutamia vuosikymmeniä sitten moottoripyöräkypärät puhuttivat ja vastustajat olivat yhtä lailla äänekkäitä.
Heiskanen muistuttaa, että tänä päivänä on yhä vähemmän kuljettajia ja matkustajia, jotka ovat eläneet aikaa, jolloin turvavöiden tai -istuimien käyttö ei olisi ollut pakollista.
– Yleisesti tiedetään, että lapsi oppii ja omaksuu vanhempiensa tapoja ja käsityksiä, eivätkä liikennetavat ole tästä poikkeus. Turvavyöstä on tullut lähes itsestäänselvyys ja yleisesti ymmärretään sen tuoma turva liikenteessä, hän toteaa.
Lue myös: Tiesithän, että autosi turvatyynyt eivät toimi oikein, jos jätät tämän yhden asian tekemättä
Lähteet: Liikenneturva, Volvo Trucks
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää