Alkon litramyynti laski tammikuussa verrattuna viime vuoden tammikuuhun.
Myynti oli 5,3 miljoonaa litraa, mikä on 3,3 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Myynti oli kuitenkin korkeammalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa, sillä tammikuussa 2020 myynti oli alle 5,1 miljoonaa litraa.
Tammikuu on perinteisesti vuoden hiljaisinta sesonkia Alkolle. Kuukauden osuus vuoden kokonaismyynnistä on tavallisesti noin 6 prosenttia.
– Pitkä juhlakausi päättyy ja palataan taas arkeen. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne, Alkon vastuullispäällikkö Marja Aho sanoi tiedotteessa.
Punaviineissä litramyynti laski 5,6 prosenttia edellisvuodesta. Valkoviineissä laskua oli 1,3 prosenttia, panimotuotteissa 2,4 prosenttia ja väkevissä 3,6 prosenttia.
Laskutrendistä poikkesivat jo pitkään nousukiidossa olleet roseeviinit, joiden myynti kasvoi 4,4 prosenttia.