Alko julkaisi keskiviikkona huhtikuun myyntitilastonsa. Viime vuoteen verrattuna oli huomattavissa selkeitä eroja osittain pääsiäisen ajankohdan vuoksi.
Videolla: Osaatko avata viinitonkan oikein?
Alkon huhtikuun litramyynti väheni 7,7 prosenttia edellisvuodesta. Alkon mukaan pääsiäisen ajankohta ja toisaalta vappu näkyvät myyntiluvuissa.
Tammi-huhtikuussa Alko myi litroissa 4,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Prosentuaalisesti eniten litramyynti on kasvanut roseeviineissä (39,1 %) kuohuviineissä (24,9 %) sekä alkoholittomissa (27,6 %). Asiakaskäyntien määrä on vuoden alusta noussut 2,6 prosenttia.
Huhtikuussa punaviinien myynti laski 20,2 prosenttia, valkoviinien 10,2 prosenttia ja vodkien ja viinojen myynti laski 8,4 prosenttia.
Samppanja virtasi ja roseevinit maistuivat
Vappu sen sijaan näkyy tuttuun tapaan kuohuviinien myynnissä. Kuohuviinien myyntilitrat kasvoivat 28,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta. Samppanjan myynti kasvoi lähes 50 prosenttia. Roseeviinien litramyynti nousi 33,8 prosenttia, siiderien 4,5 prosenttia ja alkoholittomien 40,1 prosenttia.
Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen muistuttaa pääsiäisen osuneen tänä vuonna kalenteriin niin, että juomaostokset tehtiin jo maaliskuun puolella.
– Viime vuonna pääsiäinen oli viikkoa myöhemmin; tämä näkyy myyntien vertailuluvuissa. Myös koronarajoitukset ja sen ympärillä käytävät keskustelut nostivat meidän myyntiä. Viime vuonna huhtikuussa kuplivien myynti laski koronatilanteessa vapusta huolimatta, nyt niiden myynti taas kasvoi perinteiseen tapaan, Pennanen sanoo.
Verkkokaupassa käy kuhina
Verkkokauppatilaaminen on Pennasen mukaan jatkanut kasvuaan tänä vuonna. Verkkokauppatilaukset ovat lähes kaksinkertaistuneet viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
– Arvioimme, että verkkokauppa kasvaa edelleen tänä vuonna siitäkin huolimatta, että koronaepidemia alkaa hellittää.
Pennasen mukaan verkkokauppa-asiakas haluaa tyypillisesti säästää aikaa ja tilata verkossa rauhassa omaan tahtiin. Verkkokaupasta hankitaan yhdellä asiointikerralla yleensä useampi tuote.