Vuodenvaihteessa voimaan tulleen rikkidirektiivin valvonta on alkanut. Tarkastukseen joutuvan aluksen polttoaine tutkitaan sekä aluksen papereista että ottamalla polttoainenäytteitä. Suomen satamissa ei vielä ole jäänyt yhtään alusta kiinni liian rikkipitoisen polttoaineen käytöstä.
Finnlady-alus on ankkuroitunut Helsingin Vuosaaren satamaan. Alukseen nousevaa Trafin satamavaltiotarkastajaa Jussi Ketosta kiinnostaa, millaista polttoainetta laiva käyttää.
Vuodenvaihteessa voimaan tullut rikkidirektiivi määrää, että Itämerellä liikkuvien alusten on käytettävä vähärikkistä meridieseliä.
Ei vielä käryjä Suomen satamissa
Polttoainetankkien sisältöä selvitetään ensin papereista.Tällä kertaa tarkastaja haluaa ottaa myös polttoainenäytteitä. Kun näytteenottokohdat on päätetty, tarkastaja ja Finnladyn konepäällikkö Fredrik Lindfors lähtevät yhdessä näytteenottoon.
Näytteet toimitetaan laboratorioon tutkittaviksi.
- Jos näyte ei ole kunnossa, niin tarpeen mukaan vaaditaan, että aluksen polttoaine vaihdetaan ennen matkan jatkamista ja tilanteen mukaan voidaan viedä asiaa eteenpäin syyttäjälle sanktioita varten, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksikönpäällikkö Matti Latvalahti.
Finnladyn polttoaine vaikuttaa asianmukaiselta. Tähän mennessä yksikään alus ei ole Suomen satamissa jäänyt kiinni raskaan polttoöljyn käytöstä.
- Ei ole vielä. Me ollaan näitä linjalaivoja tarkastettu, mutta koko ajan katsotaan, jos seca-alueen ulkopuolelta tulee tämmöinen niinsanottu korkeamman riskin alus, niin ilman muuta mennään sitten sitä tarkastamaan, suunnittelee Latvalahti.
Riskialukset ovat esimerkiksi niitä, jotka liikennöivät muuallakin kuin rikkirajoitusalueella eli Itämerellä, Englannin kanaalissa ja Pohjanmerellä.
Lentovalvontaa suunnitellaan
Tänä vuonna Suomen satamissa tarkastetaan reilut 150 alusta ja polttoainenäytteitä otetaan noin 75.
- Kyllä se on riittävää valvontaa. Me valitsemme riskiperusteisesti näitä meidän tarkastuskohteita, että kyllä se on valvonnan kannalta aika kattava otos, vakuuttaa Latvalahti.
Helmikuun alussa alkaa koko rikkirajoitusalueen laajuinen tehovalvontakampanja.
Myöhemmin tänä vuonna saadaan käyttöön myös muita valvontakeinoja. Suunnitelmissa on aloittaa lentovalvonta heti, kun valvontakoneisiin saadaan asennettua laivojen pakokaasuja "nuuskivat" mittalaitteet.
Valvonnasta vastaava Trafi toivoisi myös, että rikkirajoitusten rikkojille olisi mahdollista määrätä hallinnollinen pikasakko.
- Pikasakko helpottaisi tätä sanktiointia. Nyt, kun nämä menevät yleisen syyttäjän kautta, prosessi on hitaampi. Pikasakko olisi meidänkin kannalta helpompi käyttää, perustelee Matti Latvalahti.
Pikasakon käyttöönotosta ei ehditä tehdä päätöksiä enää tällä hallituskaudella.