Onko Singles' Day oikeasti edullinen shoppailupäivä? Hintavertailupalvelu selvitti

Singles' Day ei tarjoa aivan yhtä hyviä alennuksia kuin Black Friday, käy ilmi hintavertailupalvelu Hintaopas.fin tiedotteesta.

11. marraskuuta tunnetaan maailmalla Singles' Day -ostospäivänä. Tänä vuonna päivä osuu lauantaille. Hintavertailupalvelu Hintaopas.fi kertoo tiedotteessaan, onko se oikeasti edullinen shoppailuajankohta.

Black Fridayna paremmat alennukset

Singels' Day on globaalisti Black Fridayta suurempi ostospäivä, mutta Hintaoppaan datan mukaan keskimääräiset alennusprosentit ovat silloin pienempiä kuin Black Fridayna, joka tänä vuonna osuu perjantaille 24.11.

– Kun verrataan koko viime vuotta, 1. tammikuuta – 11. marraskuuta, 12 prosenttia tuotteista oli sinkkujen päivänä halvimmillaan, kertoo Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.  

Hintaoppaan vertailu perustuu yhteensä 1 434 727 tuotteen 7 855 408 hintaan aikavälillä 1.1.–11.11.2022.

– Se on lähellä Black Fridayn tasoa, mutta keskimääräisissä alennusprosenteissa sinkkupäivä jää jälkeen tunnetummasta verrokistaan, kertoo Matinvesi-Bassett.

Singles' Dayn alennus viime vuonna keskimäärin 1,58 prosenttia

Hintaopas.fi vertasi hintoja marraskuun alun hintoihin Suomessa ja havaitsi sinkkujen päivän toteutuneen keskimääräisen alennusprosentin olleen viime vuonna –1,58. 

Vertailu perustuu 115 400 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen, kun Hintaopas vertasi 1.11.2022 ja 11.11.2022 voimassa olleita hintoja.

Tuotteilla, joiden hinta laski vähintään 10 prosenttia, oli keskimääräinen alennusprosentti –22,8.

Hintavertailupalvelun mukaan vastaavat luvut Black Fridayn kohdalla olivat –4,7 ja –23.

Osa alennuksista voi olla keinotekoisia

Viime vuonna Singles' Dayn alennuksista yhdeksän prosenttia oli niin sanottuja keinotekoisia alennuksia. Näiden tuotteiden kohdalla hinta ensin nousi 1. lokakuuta ja 6. marraskuuta 2022 välisenä aikana ja laski 11. marraskuuta 2022.

Hintoja siis nostettiin loka-marraskuun aikana, jotta sinkkupäivälle saatiin mahdollisimman iso alennus.

Hintaoppaan mukaan tällaista kikkailua oli etenkin jalkineiden ja keittiökoneiden kohdalla.

16,6 prosentilla kaikista tuotteista hinta nousi marraskuun alkuun verrattuna.

Muutos alennusten markkinoinnissa

Tämän vuoden alusta lähtien alennusten markkinoinnissa on pitänyt ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

KKV kertoi viime vuonna MTV Uutisille, että mikäli taas yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

Katso myös video: Sähkösopimusasiat kuluttajan puntarissa.

Lähde: Hintaopas.fi-tiedote

Lue myös:

    Uusimmat