Thierry Neuvillen ensimmäinen maailmanmestaruus tuli kaudella, jonka aikana kaikki muut tuntuivat uhraavan energiaansa uudistusten kritisoimiseen.
Kaudella 2013 ensimmäisen täyden MM-sarjansa ajanut Neuville varmisti pitkän odotuksen jälkeen ensimmäisen maailmanmestaruutensa, kun Hyundain tallikaveri Ott Tänak ajoi ulos Japanin MM-rallin päätöspäivän avauspätkällä.
Neuvilleen kohdistui viiden MM-sarjan kakkostilan takia paljon epäilyksiä, mutta belgialainen onnistui pitämään päänsä kylmänä viimeiseen ajopäivään asti.
KATSO MYÖS: Autokamera ikuisti: näin Thierry Neuville reagoi siirtymätaipaleella kuultuaan mestaruuden varmistumisesta – teki saavutuksellaan historiaa
Rallin MM-sarjan uusittu pistelaskusysteemi on aiheuttanut kauden aikana paljon kohinaa. Neuville nappasi mestaruutensa vain kahdella osakilpailuvoitolla, jotka hän täydensi ajamalla kokonaispisteet yhtä lukuun ottamatta kaikissa kisoissa.
– Ratkaisevin hetki oli mielestäni se, että he pystyivät pitämään sen pitkän sorakisojen putken aura-autona ja vaikeat hetket siellä, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko totesi.
– Ei voi sanoa, että siellä olisi aivan mieletöntä kallerovanperämäistä ensimmäisenä autona reitillä vauhtia pystytty pitämään, mutta pystyi pitämään pään kylmänä, auton tiellä ja otti sen, mikä otettavissa oli ja koko ajan keräsi pisteitä, kun päästiin sunnuntaihin.
Jari Ketomaa näkee keskittymisen olennaiseen tuoneen aiemmin ailahtelevaiselle kuskille lisävarmuutta.
– Sen lisäksi se, ettei hän lähtenyt siihen henkiseen sodankäyntiin mukaan, vaan unohdettiin kaikki mediapeli ja muu.
3:03