"Täysin epäonnistunut" – Taksiuudistus on lisännyt harmaata taloutta ja heikentänyt asiakkaiden luottamusta taksipalveluihin

Kiistelty taksilain uudistus on ollut voimassa nyt tasan vuoden. Uudistus vapautti taksien hinnoittelun ja kilpailun. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut niin kuin oli tarkoitus. Muutoksen seurauksena alan harmaa talous on lisääntynyt ja matkustajien luottamus takseihin romahtanut.

Vuoden voimassa ollut taksiuudistus ei kerää kiitoksia.

– Täysin epäonnistunut uudistus. Hintoihin ei voi luottaa. Äskeinenkin taksi otti ylihintaa. Kun rupesin valittamaan, niin sain rahaa takaisin, kertoo kerran viikossa taksia käyttävä Marja Kokko.

– Minusta tämä on ihan hirveä. Eikö me opita mitään Ruotsista? Siellä tämä ei ole toiminut. Olen ollut siellä työmatkoilla, istunut karttakirja kädessä ja neuvonut kuskille, mihin päin mennään. Meillä oli ennen niin hyvä systeemi, luotettavia ja osaavia kuljettajia, haikailee Inge Ekstrand aikaa ennen taksiuudistusta.

Taksin käyttöä on vähennetty 

Taksiliiton tilaaman kyselyn mukaan asiakkaat suhtautuivat taksiuudistukseen epäluuloisesti jo vuosi sitten, kun se tuli voimaan. Ensimmäisen vuoden jälkeen myönteisesti suhtautuvien määrä on vähentynyt edelleen ja kielteisesti suhtautuvien määrä kasvanut.

Samaisen kyselyn mukaan ihmiset ovat jopa vähentäneet taksin käyttöä.

– Valitettavan paljon, lähes neljännes, sanoo vähentäneensä taksin käyttämistä ja tämä on alan kannalta merkittävä huoli, sanoo Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Uudistus heikensi taksialan mainetta

Alan maineesta on huolissaan myös Suomen suurimpiin kuuluva taksiyhtiö.

– Ehkä suurin ongelma on se, että tämmöinen laajamuotoinen ja hyväksi havaittu luottamus suomalaiseen taksijärjestelmään on kokenut kovan kolauksen ja meillä on kaikilla aika iso työ sen luottamuksen palauttamisessa, huomauttaa Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Ala haluaa taksamittarit takaisin 

Ala on huolissaan myös harmaan talouden lisääntymisestä.

– Tämä harmaan talouden mahdollistaminen ja toimiminen niin, että taksia ei tunnisteta, niin siinä ovat ensimmäiset korjauskohdat, linjaa Koskinen.

Harmaan talouden kitkemiseksi ala toivoo, että taksamittari tai muu kassajärjestelmä tulisi pakolliseksi kaikissa autoissa.

– Ainakin se helpottaisi valvontaa ja verottajan toimintaa. Verottajahan on hoitanut verovalvontaa niin, että se on kerännyt tiedot sieltä taksamittareista ja pystynyt sillä tavalla hoitamaan verovalvonnan, selittää Koskinen.

Hintavaihtelut ovat suuria

Monet taksien käyttäjät ovat myös havainneet hintojen nousseen.

– Hintavaihtelut ovat ehdottomasti kasvaneet ja kyllä tämä on johtanut siihen, että lopullinen vastuu kuljetuksen valinnasta on sillä kuluttajalla ja kuluttajan tulee olla hereillä siitä, kenen kyytiin kulloinkin astuu, toteaa Pentikäinen.

Ministeri lupaa korjauksia

Liikenneministeri lupaa, että ongelmiin puututaan.

– Hallitusohjelmassa todetaan, että taksilainsäädäntöä tullaan uudistamaan erityisesti huomioiden turvallisuus, harmaan talouden torjunta ja alueellinen saatavuus. Tunnistamme ongelmat ja niihin tullaan puuttumaan, vakuuttaa liikenne ja viestintäministeri Sanna Marin (SDP).

Ministerin mukaan tarvittavat selvitykset tehdään tämän vuoden aikana ja lain uudistamistyö alkaa ensi vuoden alussa.

Lue myös:

    Uusimmat