Vaihdoitko jo kesärenkaat? Tärkeän toimenpiteen unohtaminen voi käydä monella tapaa kalliiksi

3:48img
Videolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näyttää kädestä pitäen, kuinka rengaspaineet tarkistetaan huoltoasemilta löytyvillä laitteilla. Tämän videon katsottuasi et voi enää sanoa, ettet osaa tarkistaa rengaspaineita.
Julkaistu 26.04.2022 11:22

Ville Järveläinen

Väärät paineet renkaissa ovat riski niin turvallisuudelle kuin lompakollekin.

Kolarikorjaamo Autoklinikka teetti huhtikuussa kyselyn, jossa selvitettiin, kuinka hyvin suomalaiset tuntevat kikat, joilla autoilusta voi tehdä pikkuisen ekologisempaa. Vaikka kuljettajan valinnoilla on merkitystä myös ympäristölle, tunnetaan – tai hyödynnetään – toimenpiteitä heikosti.

Vaikkakin esimerkiksi moottorin esilämmitys ja tyhjäkäynnin välttäminen olivat hallussa noin joka toisella vastaajalla, kertoi alle 38 prosenttia vastaajista pitävänsä rengaspaineet säännöllisesti automallin ja ulkolämpötilan suositusten mukaisena.

Autoklinikka varoittaa tiedotteessaan, että väärillä rengaspaineilla ajaminen voi olla äkkitilanteessa aidosti vaarallista.

Lue myös: Ennemmin överit kuin vajarit: Auton rengaspaineisiin liittyy vääriä ja jopa vaarallisia uskomuksia – "Tämä myytti elää sitkeästi"

Sen lisäksi, että väärillä rengaspaineilla ajaminen kasvattaa muun muassa vesiliirron riskiä, kannattaa paineet pitää kunnossa myös oman lompakon tähden. Liian matalat rengaspaineet nimittäin lisäävät vierintävastusta, mikä taas näkyy kasvavana kulutuksena.

Valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva on kertonut, että kymmenen asteen pudotus lämpötilassa alentaa rengaspaineita 0,1 baaria. Puolen baarin pudotus voi lisätä kulutusta 0,3 litraa satasella, mikä alkaa jo tuntua näillä bensanhinnoilla.

"Ei kerta kaikkiaan kannata"

Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri ilmaisi aiemmin tänä vuonna lähetetyssä tiedotteessa huolensa siitä, että moni alentaa rengaspaineita tarkoituksellisesti parantaakseen ajomukavuutta.

– Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella ­– se ei kerta kaikkiaan kannata, Morri sanoi tiedotteessa.

Hän nosti esiin myös joidenkin kuljettajien perusteettoman huolen siitä, että renkaan keskipinta kuluu nopeammin, jos paineita ei vähän laske.

– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa, sanoo Morri. 

Lue Morrin vastaukset eri rengaspainemyytteihin aiemmasta artikkelistamme.

Tarkista paineet, vaikka olisitkin rengashotellin asiakas

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa tarkistamaan rengaspaineet myös siinä tapauksessa, että ne on vaihtanut alle ammattilainen, sillä ne saattavat olla kausivaihdon jälkeen mitä sattuu. Hän itse palasi rengashotellin asiakkaasta omatoimivaihtajaksi.

– Jossain kohtaa mitta tuli täyteen. Siirsin säilytyksessä olevat renkaat hotellista autotalliin ja palasin takaisin omatoimivaihtajaksi. Itse kun tekee, tietää mitä saa.

Lue myös: Rengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."

Lähteet: Autoklinikka, Motiva, Nokian Renkaat

Tuoreimmat aiheesta

Autot