Teknavi oli paikan päällä tämän viikon keskiviikkona kun uusi Mazda MX-5 esiteltiin lehdistölle Espanjan Barcelonassa.
Ei MX-5 ollut läski entuudestaankaan, joten yli sadan kilon painon pudotus on tiputtanut auton omamassan jo lähelle tuhatta kiloa. Se tietää hyvää takavetoisen pikkuroadsterin ajo-ominaisuuksille.
Painoa on vähennetty miettimällä auton rakenteita uusiksi mutta myös pienentämällä MX-5:n kokoa. Auton pituudesta on leikattu pois yli 10 senttiä, eli MX-5 on nyt alle nelimetrinen. Samalla pitkittäin keulalla olevaa moottoria on työnnetty hieman lähemmäs kuljettajaa, eli kone lepää nyt entistä selvemmin etuakselin takana. Painonjakauma on 50:50.
Mazda ei ole ilmoittanut vielä moottoreista mitään teknisiä tietoja, mutta englantilaisen Autoexpress-lehden mukaan vaihtoehtona on joko 1,5- tai 2-litrainen Skyactiv-bensavapari. Niiden teholukemat ovat noin 130 ja 165 heppaa. Myös dieselversiosta on huhuja. Ja testeistä heruneissa salaa kuvatussa videoissa auto on pörissyt siihen malliin, että myös turboversio on mahdollinen. Ota tästä nyt selvää.
Suomeen uusi MX-5 ehtii seuraavaan avoautokauteen.