Älä mokaa liikennevaloissa! Kolme tärkeää uudenvuodenlupausta liikenteeseen

4:14img
KATSO MYÖS VIDEO: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo, miten ajoasento ja turvavyö säädetään oikein.
Julkaistu 28.12.2024 11:45
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Monet kohennusta kaipaavat asiat ovat hoidettavissa kuntoon varsin yksinkertaisesti, ilman sen suurempaa ponnistelua. Tarvitaan vain halua kehittyä sekä selkärankaa pitää antamansa lupaukset.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: On uudenvuodenlupausten aika. Mitä kannattaisi luvata liikenneturvallisuusnäkökulmasta? 

Vastaus: Tämä aihe on ollut tapetilla jo useampana vuonna tähän samaiseen ajankohtaan. Vuosi sitten uudenvuodenlupauksiksi ehdottamani teemat eivät ole millään tavalla vanhentuneita nytkään. Mikäli siis joissakin niistä kokee parantamisen varaa, voi sellaisen hyvin noukkia kehityskohteeksi. 

Jotta ei tulisi kuitenkaan vuodesta toiseen ehdoteltua samoja asioita, olen ensi vuoden lupausvinkeiksi esittämässä muutamaa uutta.

Lue myös: Joko olet törmännyt talviliikenteen "valomerkkeihin"? Suunnittelija Anssi kertoo, miten ne toimivat

Liikennevalojen noudattaminen – myös jalankulkijana

Nuorempi tyttäreni aloitti koulun viime syksynä. Koska koulunaloituksen myötä hän on alkanut liikkua liikenteessä itsenäisesti, olemme kuluneen vuoden aikana kävelleet paljon yhdessä perehtyen sääntöihin ja turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. 

Erittäin haasteelliseksi olen kokenut sen, kun olemme seisoneet punaisissa liikennevaloissa jalankulkijoina ja samaan aikaan ihmisiä kävelee ohitsemme tien ylitykseen välittämättä tuon taivaallista punaisesta jalankulkuvalosta. Tätä on tapahtunut lähes jokaisella kerralla, kun olemme valoihin pysähtyneet aikaan tai paikkaan katsomatta. 

Nämä punaisia päin kävelijät eivät ole olleet lapsia tai teinejä – vaan aikuisia – ehkä myös toisten lasten isejä ja äitejä. Olen joutunut useita kertoja vastaamaan tyttäreni ihmettelyihin, miksi muiden, aikuisten, ei tarvitse odottaa valon vaihtumista.  

Alla olevalla videolla kerrotaan muistutetaan liikenneturvallisuudesta. Juttu jatkuu videon alla.

1:21img

Aikuisen tulisi liikenteessäkin toimia esimerkkinä lapselle. Valitettavasti tämä ei läheskään aina kuitenkaan toteudu.

Nyt vuoden vaihtuessa olisikin jokaisen hyvä pohtia hetki omaa liikennevalokäyttäytymistään ja luvata, että jatkossa malttaa odottaa valon vaihtumista, liikkumistavasta riippumatta.

Turvavyön käyttö

Onnettomuustutkintainstituutti julkaisi hiljattain vuosiraportin vuoden 2023 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista. Sen mukaan henkilö- ja pakettiautoissa menehtyneistä 41 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä. Heistä yli kolmannes, 14 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvioiden mukaan voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.

Seurailen myös paljon auto- ja kuljetusalan uutisia ja päivityksiä muun muassa sosiaalisen median kanavilla. En voi kuin ihmetellä, kun kuljetusliike julkaisee FB-sivuillaan kuvan kuljettajastaan ajamassa niin, että turvavyö on kiinni kytkettynä kuljettajan selän takana. Näin vältetään tietenkin turvavyömuistuttimen antamat hälytykset, mutta menetetään samalla kaikki turvavyön turvallisuushyödyt.

Turvavyö pitää kuljettajan ja matkustajat autossa paikoillaan, vähentää riskiä kolhia itseään auton sisäosiin tai lentämästä autosta ulos törmäyksessä tai auton kaatuessa. Turvavyö myös vähentää sisäelimiin kohdistuvaa rasitusta joustamalla sekä jakaen törmäysvoimia niitä paremmin kestäville kehon osille. Turvavyö onkin yhä edelleen auton tärkein passiivinen turvavaruste.

Toivon, että auton koosta ja käyttötarkoituksesta riippumatta ihan jokainen kiinnittäisi turvavyön niin kuljettajana kuin matkustajana. Kuljetus- ja muidenkin yritysten tulisi vaatia ja valvoa kuljettajiensa turvavyön käyttöä sen sijaan, että postaavat ylpeänä kuvia ilman turvavyötä ajavasta kuljettajasta sosiaalisen median kanavilleen.

Lue myös: Autoilija rikkoi liikennesääntöjä ja jäi helposti kiinni: "Ikinä ei tiedä, missä poliisi valvoo"

Pidetään turvajärjestelmät päällä

Nykyautoissa on myös paljon edistyksellistä ajoneuvotekniikkaa, muun muassa kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Niitä on kehitetty vuosien saatossa parantamaan turvallisuutta ja vuosi toisensa jälkeen niitä edellytetään aina enemmän ja enemmän myös uuden automallin tyyppihyväksynnän yhteydessä.

Työni puolesta tutustun paljon erilaisiin autouutuuksiin. Valitettavan monesti koeajolle lähdettäessä ainoa asia, jonka autoa luovuttava myyjäliikkeen tai maahantuojan edustaja esittelee, on se, miten auton nopeusvaroittimen tai kaista-avustimen saa kytkettyä pois päältä. Nopeusvaroittimen poiskytkentä on usein valmiiksi tallennettu myös pikavalintanäppäimeen, jonka sisällön auton käyttäjä saa itse määrittää. Olen monesti näissä tilanteissa kysynyt mielessäni, että miksi?

Autoista kehitetään koko ajan entistä turvallisempia. Tästä lisääntyneestä tekniikasta myös autoa hankkimassa oleva joutuu maksamaan. Miksi siis haluaisimme eliminoida näiden turvallisuuden kannalta keskeisten järjestelmien turvallisuushyödyt? Ja toisaalta, kun jo heti maahantuojan tai myyjäliikkeen suunnalta näin neuvotaan tekemään, syntyy asiakkaalle väistämättä kuva, että näin kuuluukin tehdä. Tätä sanomaa jaetaan sitten vielä innokkaasti eteenpäin ”Esson-baarin” kahvipöytäkeskusteluissa.

Ehdotankin, että mahdollisimman moni autoilija lupaisi olla jatkossa kytkemättä näitä loistavia järjestelmiä pois päältä, koska vain päällä oleva avustin saattaa kyetä auttamaan sitä tarvittaessa.

Teppo Vesalainen kuva joulukuu 2024

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toivottaa kaikille lukijoille turvallista autoiluvuotta 2025.

teppoboksi

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus