Tesla sai kuonoonsa 1 600 kilometrin tappotestissä – tässä on uusi kunkku

4:16img
Katso videolta, millainen auto on Lucid Air.
Julkaistu 02.09.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Yhdysvaltalaisen Lucidin lippulaivamalli selvitti maratonmatkan ennätysajassa autosta riippumattomista latausvaikeuksista huolimatta.

Teslan haastajaksi nimetty luksusluokan sähkösedan Lucid Air lunastaa siihen asetettuja odotuksia.

Viimeisin osoitus Airin suorituskyvystä saatiin vastikään, kun auton Grand Touring -malli kaatoi kirkkaasti Model S:n nimissä olleen aikaennätyksen tuhannen mailin eli noin 1 600 kilometrin raastavassa aikakokeessa.

Air pyyhkäisi useiden osavaltioiden halki kulkeneen lenkin 15 tunnissa 41 minuutissa. Model S jäi kakkoseksi peräti 33 minuutin aikaerolla.

Lue myös: 4 500 kilometrin reissu sähköautolla – latauksiin kului alle 2,5 tuntia ja vajaat 70 euroa

Lucidin leirissä tähtäin on kohdennettu nimenomaan Model S -malliin. Teslan lippulaivalta rosvottu ennätys alleviivaa osaltaan Airin läpimurtoa luksusluokan sähköautojen eturiviin.

Yli puolen tunnin petraus

Ja kyllä Lucidilla kelpaa körötellä. Grand Touringin sähkömoottoreista kun irtoaa pyöriin reilut tuhat hevosvoimaa. Ja jos oikein kiire yllättää, auto kiihtyy nollasta sataan 2,8 sekunnissa.

GT:n toimintamatka yhdellä latauksella on 830 kilometriä. Teoriassa autolla olisi siis mahdollista taittaa koko 1600 kilsan lenkki yhdellä välilatauksella.

Käytännössä ajotyyli, sääolot sekä liikennetilanne vaikuttavan ratkaisevasti sähköautojen todelliseen kulutukseen. Niinpä pelkät lataukset nielivät 95 minuuttia testiajon tehokkaasta peliajasta.

Joka tapauksessa Lucid peittosi reilulla puolella tunnilla Model S:n vastaavan lukeman.

Akkumehuista vain pohjat jäljellä

Mutkia Airin matkassa silti riitti. Latauspisteiden sijoittelu ja etenkin niiden toimintavalmius aiheutti runsaasti ongelmia.

Lue myös: Sergio ajoi sähkö-Fordillaan USA:n rannikolta rannikolle – näin paljon aikaa ja rahaa paloi latureilla

Draamaa riitti, kun harvaan sijoitettujen latauspisteiden pikalaturit temppuilivat enemmän säännönmukaisesti kuin sattumalta. Niinpä matkaa jouduttiin jatkamaan vajain akullisin.

Ohiossa Appalakkien vuoristojonon nousut söivät Airin tehot kirkuvan punaiselle. Erään etapin Lucid punnersi perille kuuden prosentin hapoilla.

Lucid lähti ennätysjahtiin

Car & Driver -lehden järjestämä täyssähköinen maraton lähti liikkeelle Illinoisin osavaltiosta Detroitista. Airin ajama reitti noudatti viime vuoden vastaavaa kilpailua, johon otti osaa yhteensä yksitoista täyssähköistä autoa.

Tarkistuspisteet sijaitsivat Ohion Cincinnatissa ja Athensissa, Länsi-Virginian Morgantownissa ja Pennsylvanian Eriessä. Ajolenkki päätyi Ann Arboriin Michiganiin.

Viime vuoden valtiaaksi kohosi vakuuttavasti Teslan Model S. Teslan menestys ei jättänyt sijaa mutinoille, sillä toiseksi sijoittui Model Y ja kolmanneksi Model 3.

Tänä vuonna Air Lucid oli ainoa matkaan lähtenyt auto. Sille asetettiin ainoastaan yksi päämäärä: lyödä laudalta Model S:n edellisvuoden ennätys.

Nihkeä alku

Yritys alkoi kankeasti. Ensimmäisellä latauspisteellä Cincinnatissa lähes koko latauskalusto oli epäkunnossa.

Käytettävissä oli yksi ainoa 350 kilowatin pikalaturi, mutta se osoittautui kaikkea muuta kuin nimensä veroiseksi. Kun töpseli irrotettiin 40 minuutin latauksen jälkeen, akkuun oli syötetty vain 46 prosentin edestä sähköä.

Seuraavalla etapilla ongelmat vain kasaantuivat, sillä Athensissa latausmahdollisuus puutui kokonaan. Edessä oli tuskien taival, kun Airin akkujen tuli sietää 603 kilometrin hivutus ennen seuraavaa latauspistettä.

Perille päästiin suorituskyvyn äärirajoilla. Latauspistekin löytyi, vaikkakin puolitehoinen pikalaturi oli ainoa, joka osoitti edes jonkinlaisia elonmerkkejä.

Näin matka jatkui hamaan tappiin saakka. Lucid olisi todennäköisesti kohennellut ennätystä entisestään, mikäli latausasemat olisivat pelittäneet asianmukaisesti.

Lue myös: Polestar 2 tuhannen kilometrin kestävyyskokeessa – näin monta kertaa autoa ladattiin

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot