Tiedätkö, mikä on ISA? Auto antaa hurjastelijan kuulla kunniansa – syynä EU

Maanantaiaamu, tehtävänäni on ajaa ylinopeutta. Istun Vantaan Kaivokselassa Lexuksen rattiin, käynnistän auton ja ajan parkkipaikalta julkiselle tielle. Rajoitus tiellä on vaatimattomat 10 kilometriä tunnissa, mutta aion testimielessä ylittää rajapyykin.

Painan kaasua, mutta jo 11 kilometrin tuntinopeudessa auto alkaa piipata. En ole kuitenkaan rikkonut autoa, olen vain rikkonut tieliikennelakia ja auto antaa minun kuulla kunniani.

Euroopan unioni vaatii nyt ylinopeutta rajoittavan varusteen olevan kaikissa sen alueella myytävissä uusissa autoissa. Sääntely on ollut voimassa heinäkuun alusta lähtien. Niin kutsuttu älykäs nopeusavustin (ISA) tulee olla vakiovarusteena ajoneuvon järjestelmässä.

EU tarjoaa neljä erilaista vaihtoehtoa sen suhteen, millainen nopeusavustin voi olla. Kaksi vaihtoehdoista ei vaikuta nopeuteen, vaan antaa merkin hidastaa esimerkiksi äänellä tai tärinällä. Aktiivisesti nopeuteen vaikuttavia vaihtoehtojakin löytyy. 

Niitä ovat kaasupoljin, joka nopeusrajoituksen ylittyessä painaa jalkaa taaksepäin, sekä automaattisesti nopeutta laskeva toiminto.

Avustin käynnistyy auton käynnistyessä

Autonvalmistaja Toyotan omistama Lexus on päätynyt asentamaan malleihinsa ääniärsykkeen. Merkin asiakaspäällikkö Lasse Sivunen avaa Vantaan toimipisteellä auton oven esitelläkseen järjestelmää. 

Auton keulan kamera poimii nopeusrajoitukset liikennemerkeistä mittaritauluun. Jos lumen takia ne ovat talvella peitossa, hakee auto alueella olevan rajoituksen navigaattorin tiedoista.

Käyn kuvaajan kanssa autoon ja painan käynnistysnappia. Tämä on se hetki, kun ISA aktivoituu.

– Nopeusavustin käynnistyy jokaisen auton käynnistyksen yhteydessä. Sen jälkeen kuljettaja voi sen itse sulkea, mutta pysyvästi sitä ei saa pois päältä, Sivunen mainitsee.

"Auto on kuin konsertti"

Jatkamme matkaa. Kiihdyttäessämme Kehä III:lle rajoitus on 80 kilometriä tunnissa, mutta kehätiellä rajoitus nousee sataan kilometriin. Kiihdytyskaistalla auto piippaa, ylitän sallitun nopeuden. Hetken päästä ääni toistuu.

Sivunen mainitsee Lexuksen saaneen palautetta järjestelmästä asiakkailtaan. Enimmäkseen palaute on ollut negatiivista.

– Asiakkaiden suunnalta on muun muassa sanottu, että tämä on taas yksi askel kohti holhousyhteiskuntaa tai että piippausääni on ärsyttävä, auto on kuin konsertti. En ole kuitenkaan kuullut, että uudistuksen takia auto olisi jätetty hankkimatta.

Nopeusavustimen voisi auton käynnistyttyä niin halutessaan sulkea kahdella eri tavalla. Emme kuitenkaan tee niin, olemmehan testaamassa järjestelmän toimivuutta.

Tulevaisuus kiinni poliitikkojen tahtotilasta

– ISA niin sanotusti vahvasti kehottaa ajamaan nopeusrajoituksen mukaan. Tällä hetkellä suurin haaste on se, että järjestelmä on helposti kuljettajan ohitettavissa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti kommentoi STT:lle.

Hänestä kyseessä on eräänlainen välivaihe. Seuraavaksi tavoitteena on saada läpi oikeasti ajoneuvon nopeutta rajoittava järjestelmä. Aikaikkunaa hän ei kuitenkaan osaa nimetä.

Sivunen on kuullut huhuja siitä, että lainsäädäntöä haluttaisiin viedä tähän suuntaan. Hän ei koe ajatusta hyvänä.

– Turvallisuus kuitenkin alkaa penkin ja ratin välistä.

Lue myös:

    Uusimmat