Tiesitkö? Ladalla oli rallin MM-sarjassa oma versionsa B-ryhmän superautosta – "Se oli melkoinen näky"

Tiesitkö? Ladallakin oli rallin MM-sarjassa oma versionsa B-ryhmän superautosta – ”Se oli melkoinen näky” 3:12
Itävaltalainen Rudolf Stohl kertoo Ladan B-ryhmäläisestä – hilpeä lohkaisu suorituskyvystä

B-ryhmä on erottamaton osa rallin MM-sarjan historiaa. MTV Katsomossa on julkaistu aihetta käsittelevä dokumentti Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying, joka valaisee paitsi sitä, mikä kyseisestä aikakaudesta teki niin ainutlaatuisen, myös sitä, miksi superautot tulivat tiensä päähän.

Audi Quattro. Lancia 037. Peugeot 205. Rallin MM-sarjan erikoiskokeilla nähtiin 1980-luvulla lajihistorian ikimuistoisimpiin lukeutuvia autoja. Kaikkien tuntemien, menestystä niittäneiden tehdastiimien lisäksi legendaarisessa B-ryhmässä oli mukana huomattavasti eksoottisempiakin viritelmiä.

– Alkuaikoina kaikki nelipyöräiset saivat luokituksen. Muuten lähtölistat olisivat olleet naurettavan lyhyitä, dokumentissa kuvataan.

Yksi eksoottisimmista ja vähimmälle huomiolle jääneistä autoista oli Fiat 124:n pohjalta rakennettu Lada VAZ 2105 VFTS.

Pääkuvan videolla kuvaa ja kommentointia Ladan B-ryhmän autosta. 

Vuonna 1982 FIA-luokituksen saaneella kaksivetoisella autolla oli painoa vain 820 kiloa, mutta vastaavasti hevosvoimia oli vain 167. Vertailun vuoksi: B-ryhmän hurjimmista autoista saatiin parhaimmillaan irti jopa 550–750 hevosvoimaa.

– Se oli melkoinen näky. Suorituskyvyltään se oli tavallisen Ladan tasoa, mutta ulkonäkö oli jotain aivan muuta, Ladalla 80-luvulla ajanut itävaltalaiskuljettaja Rudolf Stohl sanoo dokumentissa.

– Rakensin ensimmäisen autoni itse. Ladalla ei ollut lokasuojalevikkeitä, joten otin ne Fiat Mirafiorista ja sovitin autooni. Tärkeintä oli, että pystyin rakentamaan B-ryhmän auton itse. 

Stohl tunnettiin lahjakkaana mekaanikkona, joka joutui rajallisen budjetin vuoksi ajamaan ilman turhia riskejä, ja siksi hänen parhaat ominaisuutensa tulivatkin ilmi kestävyyttä vaativissa kisoissa.

Samaa voi sanoa Ladan Liettuassa syntyneestä B-ryhmäläisestä. Se oli tehojen ja nopeuden puutteesta huolimatta lähes luodinkestävä, joten ei varsinaisesti yllätä, että auton paras tulos MM-ralleissa oli Stohlin ajama 12. sija Akropolis-rallissa 1983.

Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying -dokumentti on katsottavissa MTV Katsomossa.

Lue myös:

    Uusimmat