Rajoitukset purivat: Sähköpotkulautavammat vähenivät tehokkaasti

Väitöskirjatutkija kertoo, millainen on tyypillinen sähköpotkulautaonnettomuuden uhri 8:12
Väitöskirjatutkija kertoo, millainen on tyypillinen sähköpotkulautaonnettomuuden uhri

Tuoreen tutkimuksen perusteella Helsingissä syksyllä 2021 voimaan tulleet rajoitukset ovat vähentäneet sähköpotkulautavammojen riskiä tehokkaasti.

Potilaskirjauksiin perustuvassa tutkimuksessa vertailtiin vuosien 2021 ja 2022 tammi-elokuussa päivystyskäynnin vaatineita sähköpotkulautaonnettomuuksia. 

Vuokrasähköpotkulautojen nopeus- ja käyttörajoitukset päivittyivät syyskuussa 2021. Tuolloin Helsingissä voimaan tulleet rajoitukset laskivat vuokrasähköpotkulautojen huippunopeutta 20 kilometriin tunnissa, asettivat vuokrauskiellon viikonloppuöiksi kello 00-05 väliselle ajalle ja laskivat huippunopeuden sunnuntaista torstaihin klo 00-05 välisenä aikana 15 kilometriin tunnissa.

Lopputuloksena vuoden 2021 ajanjaksolla vammautuneita potilaita oli Helsingissä 528 ja vuoden 2022 ajanjaksolla 318. Vammautumisen riski laski rajoitusten toimeenpanon jälkeen noin puoleen, kun onnettomuudet suhteutetaan sähköpotkulaudoilla tehtyjen matkojen määrään.

Erityisesti kello 23-05 välisenä aikana tapahtuneet vammat vähenivät merkittävästi. Humalassa loukkaantuneiden osuus väheni 38 prosentista 31 prosenttiin

– Tulostemme perusteella voimme vetää johtopäätöksen, että pienelläkin maksiminopeuden laskulla ja yöllisen käytön rajoittamisella on merkittävä vaikutus onnettomuuksien määrään. Mielestäni vastaavia rajoituksia tulisi ottaa käyttöön myös muihin kaupunkeihin, jossa vuokrasähköpotkulautoja on, lääkäri ja HUS Akuutin väitöskirjatutkija Henri Vasara kertoo.

Vammojen laatu pysyi samana, kypärän käyttö lisääntyi

Loukkaantumisten määrän vähenemisestä huolimatta vammatyypit ja niiden keskimääräinen vakavuusaste eivät muuttuneet. Valtaosa vammoista kohdistui edelleen pään ja yläraajojen alueelle. Kaikista tapauksista lieviä vammoja oli noin 60 prosenttia.

Kypärää käytti vuoden 2021 tutkimusjaksolla vammautuneista kaksi prosenttia ja vuoden 2022 jaksolla kuusi prosenttia

– Uskon, että viranomaisten ja sähköpotkulautafirmojen viestinnällä on ollut positiivinen vaikutus kypärän käytön lisääntymiseen. Myötävaikuttavana tekijänä voi olla myös se, että päivystysten henkilökuntaa ohjeistettiin keväällä 2022 kysymään kypärän käytöstä, Vasara arvioi.

Tutkimuksesta poistettiin potilaat, jotka loukkaantuivat Helsingin ulkopuolella tai ajoivat dokumentoidusti omalla sähköpotkulaudalla. 

Sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneiden lukumäärät poikkeavat hieman aiemmista tiedoista, koska niiden tunnistamisessa hyödynnettiin tarkempaa menetelmää. Tutkimus on esijulkaistu, mutta sitä ei ole vielä vertaisarvioitu. 

Alustavan tarkastelun perusteella Helsingissä oli tänä vuonna sattunut toukokuun loppuun mennessä noin 60 sähköpotkulautaonnettomuutta, jotka vaativat käynnin päivystyksessä. 

– Vammamäärät lisääntyvät tyypillisesti kesä-heinäkuussa. Kehotamme edelleen vastuullisuuteen ja varovaisuuteen sähköpotkulautailussa, Vasara toteaa.

Miten sähköpotkulautaonnettomuuksia saataisiin vähennettyä? 9:16
Miten sähköpotkulautaonnettomuuksia saataisiin vähennettyä?

Lue myös:

    Uusimmat