Tomilla välähti kesken suihkun – keksi vessabisnekselleen niin osuvan nimen, että joutui vaihtamaan omansakin: "Vaikea unohtaa, kun sen kerran tajuaa…"

Tomi Kuikka joutui vaihtamaan omaa nimeään saadakseen firmalleen osuvan nimen. Vaimoa idea ei aluksi ilahduttanut.

Tomi Kuikka huomasi pitävänsä vessahommista jo 2000-luvun vaihteessa. Mies oli työskennellyt viimeiset vuodet sekalaisissa hommissa aina ilmastointiasentamisesta "kaljakuskaukseen". Sitten tie vei firmaan, jossa tehtävänä oli lähinnä työmailla olevien Bajamaja-vessojen huoltaminen. 

– Työ oli itsenäistä ja jostain syystä se sopi minulle, joten muutama vuosi kului vessojen parissa, Tomi muistelee nykyisen firmansa sivuilla.

Vuodet kuluivat ja hommat vaihtuivat. Tomi päätyi parin mutkan kautta ensin myyntimieheksi, mutta koki ettei työ ollut häntä varten. Ajatus omasta yrityksestä alkoi pikkuhiljaa tuntua hyvältä ja Tomi päätti lähteä yrittäjäksi putkialalle.

Katso myös video: Oletko huomannut? Nämä suomalaisyritykset ovat sananmuunnoksia! 

Oletko huomannut? Nämä suomalaisyritykset ovat sananmuunnoksia! 0:56
Kokosimme yhteen suomalaisyrityksiä, joiden nimet ovat sananmuunnoksia. Kokeile, osaatko kääntää nimet hauskaan muotoon.

Firman nimeksi osuva sananmuunnos: "PasiKuikka on..."

Viemäreiden puhdistamisesta ja kuvaamisesta toiminta laajeni nopeasti sukitukseen ja bisnes pyöri hyvin. Toiminnan vetäminen tuntui kuitenkin Tomista piinaavalta ja mies päätti vaihtaa kokonaan toimialaa. Tomi muisteli työtään Bajamajojen huoltajana ja syntyi ajatus vessojen vuokraamisesta.

– Vessahommat kiinnostivat, mutta vastustajana oli Bajamaja – yleisölle yleisnimi, kilpailjalle kirosana. Kaikki tietävät, mikä on Bajamaja, joten pitäisi olla hyvä nimi, jos koittaa näille markkinoille lähteä, Tomi muistelee MTV Uutisille. 

Bajamaja on Lassila & Tikanojan tuotemerkki, vaikka sitä käytetäänkin monesti yleisnimenä festivaalifessoista.

Tomi muistelee jonkinlaisen läpimurron tapahtuneen keväällä 2011, kun mies oli suihkussa. Tomia oli koulussa kiusattu ja Tomi Kuikka -nimi oli vääntynyt muotoon Kumitoukka. 

– Silloin välähti!

Siinä hetkessä Tomi keksi vessafirmalleen osuvan nimen, joka toimii sananmuunnoksena: PasiKuikka on…"kusipaikka".

– Varasin välittömästi pasikuikka.fi -domainin itselleni. Siitä se lähti sitten etenemään.

Joutui vaihtamaan nimeään: "Vaimo sitä kyllä vastusti"

Jokunen vuosi kului, ennen kuin yrityksen toiminta todella konkretisoitui. Tomi muistelee yrittäneensä vuonna 2013 rekisteröidä yrityksensä nimeä. Firman nimessä oli kuitenkin yksi perustavanlaatuinen ongelma.

– Patentti- ja rekisterihallitus ei hyväksynyt sitä, koska nimeni ei ole Pasi Kuikka vaan Tomi Kuikka. Sitä kautta sitten heräsi ajatus nimenvaihdosta. Vaimo sitä kyllä vastusti, Tomi nauraa.

Aikaisemmin Tomi Kaius Kuikkana tunnettu mies muutti nimensä muotoon Tomi Pasi Kaius Kuikka, ja niin Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyi Pasi Kuikan Tomin vessayrityksen nimeksi. Osuvalla nimellä on Tomin mukaan ollut valtava merkitys yrityksen menestymiselle.

– Hoidimme juuri Suviseuroille vessat. Joku sanoi, että onpas makea nimi firmalla ja otti vessoista kuvia. Sitten kun hän tajusi, että minäkin olen siinä niin päädyin yhteiskuviin. Oli ilmeisesti hienoa päästä tapaamaan itse "Pasi Kuikka", Tomi nauraa.

"Vaikea unohtaa, kun sen kerran tajuaa"

Yrityksen nimi myös hieman sekoittaa monia ja Tomia kutsutaankin usein Pasiksi. Kaikki eivät aina ihan ymmärrä, miksi yrityksen nimi on PasiKuikka, kun mies on nimeltään Tomi.

– Ei se kaikille aukea. Ihmiset eivät välttämättä tajua sitä, jos eivät ole leikkineet sanaleikkejä. Mutta onhan sitä vaikea unohtaa, kun sen kerran tajuaa. 

PasiKuikka Oy:sta on vuosien saatossa kasvanut varteenotettava kilpailija Bajamajoille. Edes koronavuodet eivät syöneet bisnestä, vaikka tapahtumat puuttuivatkin katukuvasta. Rakennustyömaiden vessatarpeet korvasivat tapahtumien jättämän aukon.

Katso myös: Festivaalien WC-bisnes elää kesällä sesonkia

Lue myös:

    Uusimmat