Keskittymisen kuningas, jolla on kyltymätön voitontahto. Mestari, joka tuntee auton läpikotaisin ja hallitsee vaihtelevat olosuhteet sekä erilaiset tiestöt.
Näin luonnehdittiin rallin nelinkertaista maailmanmestaria Tommi Mäkistä hänen ajajaurallaan. Nyt Mäkinen sanoo antavansa kaikki nämä ominaisuudet ja vähän enemmänkin rallin MM-sarjaan palaavan Toyotan käyttöön.
Mäkisen pesti japanilaisvalmistaja Toyotan tallipäällikkönä julkistettiin hiljattain. Kulisseissa sitä oli Mäkisen mukaan kuitenkin valmisteltu jo kauan.
Mäkinen kertoo työskennelleensä japanilaisjätin ralliprojektissa eräänlaisena konsulttina jo pitkään. Palavereissa ajatus tallipäälliköksi ryhtymisestä kypsyi pöydän molemmin puolin. Haittaa ei ollut siitä, että Mäkinen oli ajokoulutusta antaessaan ystävystynyt Toyotan pääjohtajan Akio Toyodan kanssa.
- Syy siihen, että juuri minut valittiin, lienee se, että ajatuksemme olivat hyvin samansuuntaisia Toyotan porukan kanssa. Kymmeniä palavereita pidettiin ja jossain kohtaa he totesivat, että tämä voisi olla malli, millä edetään, Mäkinen valottaa tietään tallipäälliköksi.
Yhteistyö sujuu japanilaisten kanssa
Mäkinen sanoo olevansa nyt unelmahommassaan.
- Tämä on aivan yhtä ainutlaatuista kuin aikanaan kuskina saavuttamani maailmanmestaruudet, hän hehkuttaa.
- Toki edessä on valtavasti töitä. On iso haaste, että saamme rakennettua voittavan tiimin.
Mäkinen ajoi liki koko uransa japanilaisten autonvalmistajien palveluksessa. Hän voitti kaikki neljä maailmanmestaruuttaan Mitsubishin ratissa, mutta ajoi myös Subarulla ja Nissanilla. Niinä aikoina hän oppi paljon japanilaisten toimintatavoista.
- Lojaalisuus on osa japanilaista mentaliteettia. Päätöksiä puntaroidaan pitkään ja tarkasti, mutta sitten, kun päätös on tehty, mennään yhdessä täysillä eteenpäin. Heidän kanssaan työskentely on mielestäni hyvin selkeää.
Suomalaisia ratin taakse?
Mäkisen mukaan tallin toimintatilojen sijainti ei ole vielä varmistunut. Hänen oma rallipajansa sijaitsee kotikonnuilla Puuppolassa, mutta tilat on vuokrattu päiväkodin käyttöön. Mäkinen antaa ainakin tällä erää ymmärtää, ettei tiimin tuotantotiloja tuotaisi Puuppolaan.
- Siellä on 150 lasta, ei sinne sekaan sovi ralliautoja valmistamaan, hän letkauttaa.
- Aikataulu on kuitenkin sellainen, että tuotantotilat on oltava vuoden päästä valmiina.
Joka tapauksessa Toyotan WRC-auton kehitystyö testeineen pitäisi saada nopeasti raiteilleen. Suunnitteluryhmä aloittaa Mäkisen mukaan työnsä Jyväskylän seudulla jo elokuussa.
Tuore tallipäällikkö on ehtinyt pohtia kuskivalintojakin. Mäkinen aikoo kartoittaa huippukuljettajien sopimustilannetta ja saatavuutta jo Suomen MM-rallissa.
Ennen Toyota-pestinsä julkistamista hän on kehunut vuolaasti muun muassa Euroopan mestari Esapekka Lapin kykyjä ja asennetta. Nyt Mäkinen sanoo, ettei kuskivalinnassa suosita erityisesti suomalaisia - parhaita mahdollisia pilotteja haetaan.
Testejä Mäkinen, 51, aikoo ajaa myös itse.