Hartwall Arenalla alkaa lauantaina TubeCon, jossa videopalvelu Youtuben sisällöntuottajat tapaavat seuraajiaan. Paikalle odotetaan jopa 10 000 Youtube-yhteisön jäsentä.
Tänään videopalvelun vallitsevista trendeistä ja mainonnan keinoista keskusteltiin media-alan ammattilaisten kesken seminaarissa. Vahvasti esille nousi yhteisöllisyyden merkitys.
Perinteisellä medialla on paljon opittavaa videopalvelu Youtuben yhteisöllisyydestä. Siinä missä perinteinen media menettää nuoria katsojia, tavoittaa netin videopalvelu Youtube suomalaisista 10–30 vuotiaista yli 80 prosenttia. Suomalaisista videopalvelua käyttää 2,2 miljoonaa viikoittain.
Netti on tullut tosissaan haastamaan television.
– Nyt tiedetään, että lineaarisen, eli perinteisen tv:n, katsominen on selkeästi vähentynyt nuorten kohderyhmässä, mutta vanhemmissa ollaan edelleen tosi vahvoilla. Eli kyllä netti haastaa. Eli jos me jatkossakin halutaan olla valideja niin kyllä meillä perinteisillä medioilla pitää olla jokin näkyvyys Youtubessa, sanoo MTV:n online-videoiden tuotepäällikkö Tapio Haaja.
Omilta alustoilta parempi ansainta
Haajan mukaan mediataloissa halutaan kuitenkin keskittyä enemmän omiin julkaisualustoihin, kuten MTV:n Katsomoon.
– Jos katsotaan näitä perinteisiä medioita, että minkä takia ne eivät ole Youtubessa, niin se johtuu käytännössä siitä, että suurin osa online-videon mainostuloista tulee ennen videota tulevasta mainoksesta. Siitä saadaan rahaa ja se mainoksesta saatava raha on ihan olemattoman pieni. Sen takia haluamme pysyä omissa videoalustoissa, koska sieltä saadaan enemmän rahaa, sanoo Haaja.
Mediataloilla on kuitenkin paljon opittavaa tubettajilta, eli videopalveluun sisältöä tekeviltä nuorilta.
– Tubettajilla on kyky luoda yhteisöjä. He rakentavat tosi hyvin sisältöjä omalle yhteisölleen. Käyvät luontevaa keskustelua seuraajiensa ja katselijoidensa kanssa ja osallistaa heitä. Tässä on sellainen iso oppimisen paikka, mitä me kaikki perinteiset mediat voidaan oppia tubettajilta, sanoo Haaja.
Mainonta kehittyy
Suomalaiset suositut tubettajat keräävät tuhansia seuraajia. Seuraajiensa ansiosta, heistä on tullut myös uudenlaisen markkinoinnin välineitä. Seuraajilta kuitenkin vaaditaan medialukutaitoa, sillä mainonta on tullut osaksi sisältöjä.
– Me ollaan nähty jo kesällä, että uskalletaan tehdä enemmän niitä brändättyjä sisältöjä. Ja näin se on oikeastaan ihan kaikessa mediassa, että printtimedian ja muidenkin on löydettävä tulomalleja sieltä sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan maailmasta, kertoo Joona Haatainen, Töttöröö Networkin toimitusjohtaja.
Tubettajia auttavat sisällöntuottajaverkostot eli niin sanotut MCN:t.
– Me ollaan yrityksiä, jotka kokoavat yhteen online-sisällöntuottajia, joista yleensä puhutaan tubettajina. Me sparrataan niitä sisällöntuottajia ja autetaan heitä kehittämään sisältöjään, pidetään niiden oikeuksista huolta ja pyritään kaupallistamaan sisältöjä. Pyritään löytämään uusia bisnesmalleja sen sisällöntuottajan sisältöihin tai sen ympärille syntyvän brändin kautta, kertoo Haatainen.