Marimekon pelastajana tunnettu räväkkä bisnesnainen kaavaili uran sijasta perhettä.
Suomalaisen designjätin Marimekon historiaa ruotivassa tietokirjassa Marimekko: Suuret kuviot käydään läpi myös Kirsti Paakkasen aikakausi Marimekon omistajana ja toimitusjohtajana. Teoksen ovat kirjoittaneet neljä toimittajaa: Tuija Sorjanen, Esa Koivuranta, Kati Pehkonen ja Annina Vainio.
Kirsti Paakkanen kertoo kirjassa, että nuorempana hänen suunnitelmissaan ei suinkaan ollut ura bisnesmaailmassa. Sen sijaan Paakkanen haaveili perheestä.
Pienestä maalaiskylästä kotoisin oleva Kirsti Poikonen ja Jorma Paakkanen vihittiin vuonna 1952. Parin onni kukoisti 14 vuotta, mutta Paakkasen suurin haave jäi täyttymättä. Hän ei saanut lapsia.
Avioliitto päättyi siihen, että Paakkanen sanoi miehelleen alkavansa nyt karriäärinaiseksi. Jorma Paakkanen voisi perustaa perheen jonkun toisen kanssa. Tiet erkanivat ilman katkeria
tunteita.
Paakkasen päätös ostaa Marimekko kypsyi nopeammin kuin rypäle eteläranskalaisessa
viiniköynnöksessä. Marimekko: Suuria kuvioita.
Avioeron jälkeen Paakkanen perusti mainostoimisto Womenan. Mainostoimisto menestyi ja lopulta amerikkalainen McCann halusi ostaa sen. Paakkanen myi yhtiönsä miljonäärinä.
Hän pakkasi tavaransa ja muutti Nizzaan, jossa hänen oli tarkoitus viettää seurapiirielämää. Paakkanen kuitenkin kyllästyi nopeasti. Yhtä nopeasti kypsyi ajatus hirvittävissä talousongelmissa laahaavan Marimekon ostosta.
Paakkanen ilmaisi kiinnostuksensa yhtiön ostamisesta sen johdolle. Syyskuussa 1991 silloinen toimitusjohtaja Olli Laiho soitti Paakkaselle ja totesi Marimekon olevan hänen.
– Yksikään ystävä tai kylänmies ei sanonut, että teitpä hyvät kaupat, Paakkanen kertoo kirjassa.
Paakkanen kuitenkin näytti epäilijöilleen ja nosti Marimekon vuosia kestäneestä syöksykierteestä takaisin Armi Ratian aikaiseen loistoonsa. Hän kertoo kirjassa, että yksi polttava motivaattori Marimekon pelastamiseen oli huoli yleisestä taloustilanteesta.
– Minulla oli ajatus, että pelastetaan Suomi. Olen aina ollut suuruudenhullu.