Tutkija: Öljy kallistumassa tänä vuonna – näistä asioista se johtuu

Öljyn markkinahinta uhkaa kääntyä loppuvuonna nousuun, arvioi Elinkeinoelämän tutkimusliiton (Etla) tutkija.

– On olemassa isoja kysyntään ja tarjontaan vaikuttavia tekijöitä, joiden perusteella öljyn hinta voisi nousta edelleen tai ainakaan se ei laskisi, Ville Kaitila sanoo STT:lle. 

Vuoristorata on Kaitilan mukaan sopiva termi kuvaamaan öljyn hintakehitystä viime vuosina, ja sen seuraukset ovat näkyneet myös suomalaisilla bensapumpuilla. Kaitila sanoo, että isot analyysiyritykset esittävät hyvin erilaisia arvioita öljyn hintakehityksestä. Henkilökohtaisesti hän kuitenkin näkee monta signaalia nousupaineesta.

Ensimmäinen niistä nähdään jo helmikuussa, jolloin tulee voimaan Venäjän öljytuotteiden tuontikielto Euroopan unioniin. Se vähentää tarjontaa ja voi nostaa hintaa.

Samaan aikaan analyytikot seuraavat, miten Kiinan uusi koronalinja vaikuttaa maan talouskehitykseen. Kaitila uskoo, että kun tautiaalto on mennyt ohi, toimeliaisuus voisi alkaa maassa lisääntyä.

– Muutenkin arvioidaan, että maailmantalous saattaa alkaa jo heräillä vuoden loppupuolella, Kaitila sanoo.

Hintakehitykseen vaikuttaa myös euron ja dollarin välinen kurssi, koska raakaöljyn hintaa seurataan dollareissa. Myös suurten öljymaiden tuotantosuunnitelmat voivat vaikuttaa hintoihin.

Vähennystä ylös, velvoitetta alas

Varsinkin työssä käyville autoilijoille on edelleen voimassa helpotuksia polttoainekuluihin, vaikka hinnat ovat ainakin toistaiseksi laskeneet niistä huippulukemista, joiden aikana helpotuksista päätettiin.Valtio on nostanut työmatkoille tarjottavan matkakuluvähennyksen enimmäismäärää viidenneksellä 8  400 euroon. Oman auton käytöstä työmatkalla saatavaa kilometrikohtaista vähennystä nostettiin niin ikään viidenneksellä 30 senttiin kilometriltä.

Järjestely oli voimassa myös päättyneenä vuonna. Verohallinto arvioi viime vuonna, että lähes 600  000 suomalaista hyötyy parantuneista matkakuluvähennyksistä.

– On monimutkaista arvioida, miten nostettu vähennys vaikuttaa työmatkailijan litrahintaan, mutta se parantaa autoilevan työmatkailijan tilannetta, sanoo Veronmaksajien keskusliiton ekonomisti Janne Kalluinen.

Suoraan bensapumpulla näkyy jakeluvelvoitteen alentaminen 7,5 prosenttiyksiköllä 13,5 prosenttiin. Lasku on niin ikään jatkoa viime vuodelta. Hallitus on arvioinut alennuksen laskeneen dieselin pumppuhintoja noin 10 sentillä.

Tätäkin suurempi nousu olisi luvassa ensi vuodelle, sillä väliaikainen kompensointi on tarkoitus kuroa umpeen nostamalla jakeluvelvoite kerralla 28 prosenttiin. Hallituksen esityksen mukaan se nostaisi dieselin pumppuhintaa yli 20 sentillä litralta.


Lue myös:

    Uusimmat