Tutkimus syynäsi mainosten ympäristöväitteitä – seassa paljon harhaanjohtavia yleistyksiä

Suomalaisissa mainoksissa on paljon tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksiin liittyviä yleistyksiä, jotka johtavat kuluttajia harhaan, selviää Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista vain hyvin yleisellä tasolla.

Mainosten väitteissä tuotiin esille esimerkiksi vastuullisuutta, ekologisuutta, luonnonmukaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

– Lainsäädännön mukaan yleistykset tulisi aina täsmentää markkinoinnissa, mutta laskentatuloksia tai täsmennettyä tietoa tarjosi vain kahdeksan prosenttia tutkimistamme mainoksista. Mainonnan perusteella kuluttajat voivat luulla suurinta osaa mainostetuista tuotteista ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, vaikka todellisuudessa väitteet koskivat vain jotakin osaa tuotteiden ympäristövaikutuksista, sanoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija Tero Heinonen tiedotteessa.

Tutkimuksessa käytiin läpi noin 4  500 mainosta sosiaalisessa mediassa ja verkkolehdissä. Tutkimus tehtiin osana Ympäristöväittämät Suomen markkinoilla -hanketta.

Lue myös:

    Uusimmat