Työryhmä haluaa lisätä sähköautojen määrän 10 vuodessa 700 000:een, valtaosan pitäisi olla täyssähköautoja

Suomessa tulisi asettaa tavoitteeksi, että maassa olisi 700 000 sähköautoa vuonna 2030. Valtaosan autoista pitäisi olla täyssähköautoja, sanoo liikenteen päästöjen vähentämistä pohtinut työryhmä.

Sähköautojen yleistymistä tulisi työryhmän mielestä edistää esimerkiksi auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla, määräaikaisilla hankintatuilla tai liikenteen päästökaupalla.

Kuluttajia, yrityksiä ja julkista sektoria olisi kannustettava investoimaan päästöttömään teknologiaan ja päästöttömiin polttoaineisiin. Keskeisiä keinoja autokannan uudistamiseksi ovat työryhmän mielestä muun muassa nykyistä voimakkaampi hiilen hinnoittelutava liikenteessä ja mahdolliset muutokset verotuksessa.

Akkujen valmistuksen ekologiseen ja sosiaaliseen kestävyyteen on kiinnitettävä huomiota sähköistä liikennettä edistettäessä, työryhmä sanoo.
Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Vertailukohtana on vuoden 2005 taso.

Liikenne aiheuttaa viidesosan Suomen päästöistä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on noin 94 prosenttia.

Merenkulun päästöt ovat noin neljä prosenttia ja kotimaan lentoliikenteen päästöt noin kaksi prosenttia. Lentoliikkolikoenne on osa EU:n päästökauppaa. Raideliikenne muodostaa alle prosentin liikenteen päästöistä.

Tavaraliikennettä tulisi siirtää teiltä raiteille ja vesille

Liikennejärjestelmän energiatehokkuutta työryhmä esittää parannettavaksi niin, että henkilöautojen ajoneuvokilometrit eivät enää tämän vuoden jälkeen kasva

verrattuna vuoden 2019 tasoon. Myös tavaraliikennettä tulisi siirtää teiltä raiteille ja vesille.

Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn ja muiden kestävien liikkumismuotojen osuuden matkasuoritteesta tulee kasvaa merkittävästi vuoteen 2030 mennessä, työryhmä huomauttaa.
Julkisen liikenteen toimintaedellytyksistä on työryhmän mukaan huolehdittava myös poikkeusaikoina, sillä korona on aiheuttanut joukkoliikenteelle ja muulle julkiselle liikenteelle matkustajakadon ja rahoituskriisin.

Työryhmä sanoo käyneensä läpi monia erilaisia hinnoittelun keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Kirjallisuuden ja asiantuntija-arvioiden perusteella tehokkaimpia keinoja olisivat liikenteen päästökauppa ja polttoaineveron korotukset, työryhmä sanoo.

Työryhmä painottaa, että polttoaineiden mahdollista hinnannousua olisi korvattava pienituloisille kotitalouksille, harvaanasuttujen alueiden asukkaille sekä vientimarkkinoilla toimiville yrityksille.

Lue myös:

    Uusimmat