Itseajojärjestelmällä ei ole tarkoitus hankkiutua kuorma-autojen kuljettajista eroon vaan uudistaa heidän työtään.
Itseajava kuorma-auto on tehnyt ensimmäisen toimituksensa Coloradossa, Yhdysvalloissa. Uberin omistaman Otto-nimisen startupin laitteistolla ja ohjelmistolla varustettu kuorma auto toimitti 50 000 tölkkiä olutta vajaan 200 kilometrin välimatkan panimolta asiakkaalle.
Rekan kuljettajan, Walt Martinin, ei tarvinnut kuin painaa nappia ja rekka suuntasi valtatielle. Martin vaihtoi sen jälkeen istumapaikkaa kuorma-autossa.
Otton itseajojärjestelmä kuorma-autoille toimii toistaiseksi vasta moottoriteillä ja maanteillä, jossa järjestelmän ei tarvitse olla tekemisissä jalankulkijoiden ja risteyksien kaltaisten vaikeampien esteiden kanssa. Järjestelmä osaa säilyttää sopivat turvavälit ja vaihtaa kaistaa vain silloin, kun se on aivan välttämätöntä.
Kuorma-auton itseajojärjestelmä on niin itsenäinen, että kuljettaja voi keskittyä paperitöihin ja puheluihin järjestelmän hoitaessa ajamisen.
– Teknologia on jo valmis näihin kaupallisiin koeajoihin, Otton toinen perustaja Lior Ron kertoo.
– Kehitämme järjestelmää lähiaikoina vielä lisää, jotta se osaa varautua kaikkiin olosuhteisiin teillä, Ron jatkaa.
Ron sanoo, että he voivat tehdä kuorma-auton ajamisesta ammatin, joka ei vaadi työntekijältä enää runsaasti matkustamista. Kuorma-autot hoitaisivat liikenteen moottoriteillä ja ihmiskuljettajat nousisivat kyytiin siinä vaiheessa, kun ajoneuvoa pitäisi ohjata kaupunkeihin ja lastaus- ja teollisuusalueille.
Kuorma-auton kuljettajista ei olisi tarkoituskaan hankkiutua eroon. Heistä tulisi eräänlaisia luotseja kuorma-autoille.
Lähde: Wired
---
2:00