Unohda vanhat opetukset: Toimi näin, jos nykyaikainen auto lähtee "puskemaan" lumessa

Sinun on toimittava auton aliohjautuessa eri tavoin riippuen siitä, onko auto varustettu ajonvakautusjärjestelmällä vai ei.

Ajonvakautusjärjestelmästä käytetään usein lyhennettä ESC tai ESP. Kuljettajan on tärkeä tietää, löytyykö se myös omasta autosta. Euroopan unionin alueella myytävissä uusissa autoissa ajonvakautusjärjestelmä on ollut Autoliiton tiedotteen mukaan pakollinen jo yli seitsemän vuotta, mutta jo ennen sitä se oli hyvin yleinen vakiovaruste.

– Ajonvakautusjärjestelmä on varuste, joka pelastaa ihmishenkiä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että aina järjestelmän puuttuessa auton hallintaan, on kuljettaja jo tehnyt virheitä. Järjestelmän turvallisuusvaikutuksia ei myöskään pidä ulosmitata ajamalla liian kovaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo Autoliiton videolla.

Vesalainen muistuttaa, että vanhoista autoista ajonvakautusjärjestelmää ei kuitenkaan välttämättä löydy.

Mikäli kuljettajaa sattuisi löytämään itsensä tilanteesta, jossa auto pyrkii aliohjautumaan eli niin sanotusti puskemaan, on hänen toimittava eri tavoin riippuen siitä, onko autossa ajonvakautusjärjestelmää vai ei.

Ennen opetettiin, että jos auto lähtee puskemaan, pitää kytkin painaa pohjaan, eikä ohjauspyörää saa kääntää lisää, mutta tämä ohjeistus ei enää tänä päivänä pidä automaattisesti paikkaansa.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten modernimpien, ajonvakautusjärjestelmällä varustettujen autojen kohdalla pitää tehdä auton aliohjautuessa.

Huomioi, että ajonvakautusjärjestelmä ei vaikuta siihen, miten toimia silloin, jos auto lähtee yliohjautumaan eli sivuluistoon.

Lähde: Autoliitto

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran tammikuussa 2022.

Lue myös:

    Uusimmat