Useat tutkijaryhmät käyttävät suosittua peliä kehittämään algoritmeja, jotka auttavat itseohjautuvia autoja navigoimaan oikeilla teillä.
Pitkät pelisessiot Grand Theft Autoa eivät ehkä ole hyväksi pelaajille, mutta tietokoneet saattavat oppia pelistä paljon. Kyseisessä pelissä ajetaan nopeilla autoilla ja muilla ajoneuvoilla, sekä suoritetaan laittomuuksia avoimessa kaupunkiympäristössä.
Tietokoneet tuskin oppivat huonoille tavoille pelaamalla väkivaltaisia videopelejä. Mutta Grand Theft Auton ja muidenkin pelien suhteellisen realistiset pelimaailmat voivat auttaa tekoälyjä havainnoimaan oikean maailman elementtejä.
Eräät tutkijat ovat rakentaneet omia kolmiulotteisia simulaatioita tekoälyjen kouluttamiseen käyttäen pelien grafiikkamoottoreita. Mutta valmiin pelin ostaminen kaupan hyllyltä on helpompi tapa kerätä valtavasti dataa koulutusta varten.
Joukko tutkijoita Intel Labsista ja Darmstadtin yliopistosta Saksassa keksivät ovelan tavan poimia käytännöllistä koulutusdataa Grand Theft Autosta.
Tutkijat kehittivät oman ohjelmiston, joka luokittelee pelin teillä ja kaduilla liikkuvat kohteet. Luokittelut syötetään algoritmiin, joka oppii tunnistamaan kohteet ajoneuvoiksi ja jalankulkijoiksi joko pelissä tai tosielämässä.
Tutkijoiden mukaan pelin kohteiden merkitseminen ja luokitteleminen käsityönä yhtä tarkasti olisi lähes mahdotonta.
Erilaisten valaistus- ja sääolosuhteiden vaihtaminen ja erilaisten ajotilanteiden läpikäyminen onnistuu nopeammin keinotekoisten ympäristöjen avulla. Tämä helpottaa autonomisen ajamisen tekoälyjen tiedonjanoisten algoritmien kouluttamista huomattavasti.
Lähde: MIT Technology Review