Uskomatonta, mutta totta! Suomen ensimmäinen moottoritie on viimein valmis – urakka kesti yli 60 vuotta

0:31img
Julkaistu 24.05.2018 18:03

Ville Järveläinen

Yli kuusi vuosikymmentä kestänyt suomalaisen tiehistorian suururakka on viimein valmistunut. E18-moottoritien virallisia vihkiäisiä vietetään tänään torstaina Vaalimaalla.

Pääkuvan video

Ajo-opettaja kuvasi Mersu-kuskin vaarallisen lautakuorman Jyväskylässä

Moottoritietasoinen yhteys Turusta Vaalimaalle on kokonaisuudessaan valmis. Urakka käynnistyi vuonna 1956, jolloin Helsingin ja Espoon välisen Tarvontien rakennustyöt alkoivat. Viimeinen osuus Haminasta Vaalimaalle valmistui maaliskuussa.

Eduskunnan puhemies Paula Risikko vihkii moottoritien käyttöön Vaalimaan tunnelissa järjestettävä nauhanleikkausseremoniassa.


Suomelle äärimmäisen tärkeä väylä

– E18-moottoritietä on rakennettu sekä julkisella että yksityisellä rahoituksella, ja yhdistelmä on ollut keskeisessä roolissa siinä, että pysyimme EU:lle annetussa aikataulussa, toteaa Liikenneviraston pääjohtaja Kari Wihlman viraston tiedotteessa.

– Tänä päivänä E18:n vaikutusalueella syntyy puolet Suomen bruttokansantuotteesta ja hoidetaan Venäjän kauppa, Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Mattila sanoo.

e18 hamina-vaalimaa kevat 2017

E18-moottoritien työmaata Haminan ja Vaalimaan välillä keväällä 2017.

Moottoritien viimeisen osuuden valmistuminen ilahduttaa myös Euroopan investointipankin varapääjohtajaa Alexander Stubbia.

– EIP on ollut mukana rahoittamassa Etelä-Suomen poikki menevän E18-moottoritien kaikkia yksityisrahoitteisia osuuksia, Stubb sanoo.

E18 parantaa myös liikenneturvallisuutta

Hankkeen valmistuminen tänä keväänä viimeisteli 344 kilometrin mittaisen moottoritieyhteyden Turusta Vaalimaalle. E18 on Suomen kansainvälisin valtaväylä, ja sen varrella on yhteensä 87 eritasoliittymää, 236 siltaa ja 12 tunnelia. Tien vilkkaimmilla osuuksilla liikkuu jopa 87 000 ajoneuvoa päivittäin.

Moottoritie vähentänee liikenneonnettomuuksien määrää noin 60 prosentilla, ja kuolemaan johtavien onnettomuuksien odotetaan putoavan jopa nollaan.

Näin urakka eteni

Helsinki-Espoo (Tarvontie) 1956–1962
Espoo-Nummenkylä 1967–1971
Turku-Paimio 1990–1997
Paimio-Muurla 1997–2003
Muurla-Lohja 2004–2009
Kyminlinna-Otsola 1969–1971
Helsinki-Porvoo 1970–1979
Porvoo-Koskenkylä 1996–1999
Otsola-Summa 1990–1994
Koskenkylä-Kotka 2011–2014
Haminan ohikulkutie 2011–2015
Hamina-Vaalimaa 2015–2018

Tuoreimmat aiheesta

Tietyöt