1960-luvulta asti huhuttu keskimoottorinen Corvette on vihdoin totta. General Motors esitteli kahdeksannen sukupolven Corvetten aamulla Suomen aikaa, ja uutukainen on otettu vastaan yllättävänkin positiivisesti.
Vuosimallin 2020 Chevrolet Corvette C8 on kautta aikain ensimmäinen Corvette, jossa moottori on sijoitettu auton etuosan sijaan kuljettajan taakse. Keskimoottorinen Corvette on vilahdellut huhuissa kymmenien vuosien ajan, mutta nyt siitä on tullut totta.
Perjantaiaamuna kahdeksalta Suomen aikaa esiteltyä Corvettea ei äkkiseltään tunnista legendaarisen mallin uusimmaksi tulokkaaksi. Auton design on muuttunut radikaalisti kuskin taakse istutetun moottorin seurauksena, ja esimerkiksi mallin ikoninen pitkä konepelti loistaa poissaolollaan.
Auto muistuttaa muodoiltaan enemmän italialaisia katuraketteja. Mikäli keulaa koristaisi Corvette-logon sijaan maranellon ori, ei kukaan epäilisi mitään. Aggressiivinen tyyli jatkuu myös auton sisällä.
Moottori on 6,2-litrainen V8, joka tuottaa vakiotrimmissä 495 hevosvoimaa. Chevroletin mukaan lisähinnasta saatavalla Z51-paketilla auto kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Vaihteisto on automaattinen.
Autossa on tavaratilaa sekä takana että edessä, mikä saattaa mahdollistaa tulevaisuudessa sähkömoottorin sijoittamisen autoon.
C8:n katto on irrotettavissa, mikäli päänahkansa haluaa auringolle altistaa.
Suurimmat suosionosoitukset auton esittelytilaisuudessa irtosi kuitenkin siinä vaiheessa, kun C8:n hinta paljastettiin. Kahdeksannen sukupolven Corvetten karvalakkimalli kustantaa Yhdysvalloissa alle 60 000 dollaria.
Moni oli tuominnut auton jo ennakkoon, mutta kansainvälisten – erityisesti rapakontakaisten – automedioiden sivuilla uutuutta on ylistetty mullistavaksi niin toimittajien kuin kommentoijienkin keskuudessa. Design on otettu vastaan pääosin positiivisesti, mutta ennen kaikkea auton hintaluokka yllätti ihmiset. Villeimmissä huhuissa C8:aa oli aseteltu jopa 150 000 dollarin hintaluokkaan.