MTV:n saaman hallitusohjelmaluonnoksen mukaan, tulevan hallituskauden aikana tullaan investoimaan neljä miljardia euroa työvoiman liikkuvuuteen, väylähankkeisiin, korjausvelan purkuun sekä raidehankkeiden edistämiseen.
Hallitus lupaa tehdä mittavia panostuksia rautatieverkon kehittämiseen eri puolella Suomea, johon sisältyy myös Turun tunnin juna -hankkeen aloittaminen.
Hanke käsittää Espoo–Salo-oikoradan rakentamisen ja Salo–Kupittaa-yhteysvälin parantamisen.
Lisäksi pääjunarataa kehitetään nykyisessä ratakäytävässä. Radan välityskykyä parannetaan Helsinki–Tampere-välillä, toteutetaan kaksoisraide Oulu–Liminka-välille ja sähköistetään Tornio–Kolari-väli.
Myös Itä-Suomen yhteyksiä kehitetään lisäämällä Savonradan kapasiteettia ja nopeuksia Kouvola-Kuopio-välillä sekä jatketaan Karjalanradan kehittämistä välillä Luumäki–Imatra. Rantaradan ja Loviisa–Lahti-ratayhteys elinvoimaisuudet varmistetaan perusparannuksilla.
Lue lisää: Näitä veroja Orpon hallitus nostaa ja laskee: Listalla tulot, olut, viina, tupakka, nikotiinipussit ja kuukautissuojat
Panostuksia valtateihin
Myös tavalliseen liikenteeseen tullaan panostamaan. Väyläverkon kehittämiseen ja korjausvelan kasvun torjumiseen panostetaan yhteensä noin 1,6 miljardin euron investointipaketilla.
Paketilla toteutetaan muun muassa valtatie 5:n parannus välillä Leppävirta-Kuopio sekä valtatie 4:n kehittämistä Keski-Suomen alueella.
Investoinnit eivät lisää velkaa
Investointiohjelma rahoitetaan valtion omaisuuden myynnistä kertyvillä tuloilla, joten investointimenot eivät lisää valtion velanottotarvetta hallituskauden aikana.