Uusien sähköautojen on pidettävä ääntä, mutta miksi ujelluksen saa pois päältä? Asiantuntija muistuttaa merkittävästä vaaranpaikasta

9:03img
Sähköautot voivat olla vaaraksi parkkipaikoilla, mutta millaisen avun tuo keinoääni, joka on uusissa autoissa pakollinen? MTV Uutiset Liven vieraana Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Julkaistu 26.08.2022 18:02

Ville Järveläinen

Sähköautojen yleistyminen liikenteessä ja parkkipaikoilla vaatii valppautta niin kuljettajilta kuin muiltakin tienkäyttäjiltä.

Kerroimme eilen torstaina, kuinka koululaisten huoltajia on muistuteltu koulujenkin parkkipaikoilla yleistyneistä sähköautoista. Vaikka EU vaatiikin uusien sähköautojen pitävän ääntä ja vaatimuksia ollaan kiristämässä entisestään, ovat vaaratilanteet silti mahdollisia.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen vieraili perjantaina MTV Uutiset Livessä keskustelemassa aiheesta tarkemmin. Hän ei ole lainkaan yllättynyt, että täysin äänettömästi lipuvien sähköautojen aikakausi jäi varsin lyhyeksi, ja tilalle on tullut erilaisia keinotekoisia ääniä, jotka nousevat ja laskevat auton nopeuden muuttuessa. Lue lisää niin sanotusta AVAS-järjestelmästä aiemmasta artikkelistamme.

Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä

Linnan juhlat 2024 koko tiimi

Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.

Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.

Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. 

 

Kuuntele alla olevilta videoilta, millaisia ääniä Volkswagen ja Jaguar ovat kehittäneet sähköautoihinsa. Artikkeli jatkuu videoiden alla.

0:31img

Volkswagen

2:10img

Jaguar

Parkkipaikkakolareihin ei tule suhtautua kevyesti, vaikka nopeudet ovat matalia

Valtosen mukaan sähköautojen pakolliset äänet auttavat vähentämään parkkipaikkaonnettomuuksia. Vaikka nämä onnettomuudet mielletään usein mediassakin pieniksi peltikolhuiksi, jotka tapahtuvat kahden auton välillä, ovat jalankulkijan kuolemaan johtaneet yhteentörmäykset valitettavan yleisiä.

– Siellä on suhteellisen merkittävä määrä jalankulkuonnettomuuksia juuri näillä parkkipaikoilla ja pihoilla, jotka tapahtuvat liikkeellelähtö- ja peruutustilanteissa, onnettomuustilastoihin tutustunut Valtonen sanoo, mutta muistuttaa, että lukumääräisesti eniten parkkipaikoilla tapahtuu nimenomaan kahden auton törmäyksiä.

Valtonen korostaa, että juurikin koulujen pihat ovat riskialttiita paikkoja saattoliikenteen ja innokkaiden lasten ollessa potentiaalisesti vaarallinen yhdistelmä.

Minkä takia sähköautojen turvallisuutta parantava keinoääni on kytkettävissä pois päältä? Entä onko asiaan tulossa muutosta? Minkä takia sähköautoihin ei laiteta ääniä, jotka muistuttavat polttomoottoriauton tuttua äänimaailmaa, vaan scifi-elokuvien äänitehosteilta kuulostavia ulinoita ja huminoita? Katso koko haastattelu artikkelin yläpuolella olevalta videolta.

Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot