Autoalan vaikuttajien mukaan dieselit puolustavat yhä paikkaansa Suomessa.
Autoalan keskusliiton vuotuisen suurtapahtuman AKL Summitin autoraati pohti Talouselämän päätoimittajan Jussi Kärjen johdolla keskiviikkona, onko Suomesta tulossa vanhojen autojen hautausmaa.
– Ei se ihan väärin mene. Jos verrataan Suomen ja Ruotsin rakennetta, meille tuodaan 45 000 käytettyä autoa vuodessa kun Ruotsi vie samaan aikaan 100 000 autoa. Selvää on, että tämän kehityksen seurauksena autokantojemme rakenteet ovat erilaiset, Delta Auton toimitusjohtaja Helena Sauramo arvioi.
– En halua demonisoida dieseleitä, mutta Suomeen tuoduista autoista 60 prosenttia oli yli kahdeksan vuotta vanhoja dieseleitä, hän sanoi.
LUE MYÖS: Ennätys rikki! Noin joka neljäs syyskuussa myyty uusi auto oli ladattava: "Hankintatukea olisi tarpeen uudistaa"
Ladattavien osuus kasvaa
Autoalan keskusliiton puheenjohtaja Heikki Häggkvist ennakoi, että ladattavat sähköistetyt autot tulevat ohittaman dieselit ensirekisteröinneissä. Tämän vuoden osalta puntit ovat jo ihan tasan.
– Tällä hetkellä rekisteröidyistä dieseleitä ja ladattavia on yhtä paljon, mutta tulevaisuudessa ladattavien osuus tulee olemaan lähempänä 50 prosenttia, hän arvioi.
Hänen mukaansa diesel puolustaa silti edelleen paikkaansa.
– Tiettyihin käyttötarkoituksiin diesel soveltuu edelleen hyvin, erityisesti kun ajetaan paljon. Esimerkiksi vähäpäästöisiä Euro 6 -dieseleitä on turhaan demonisoitu viime vuosina, hän sanoi.
Päätoimittaja Jussi Kärjen vetämään autoraatiin osallistuivat AKL:n puheenjohtaja Heikki Häggkvist, ETLAn toimitusjohtaja Aki Kangasharju, Delta Auton toimitusjohtaja Helena Sauramo sekä etäyhteydellä valtiovarainministeri Matti Vanhanen.